torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Googles egna annonser hamnar högst upp

Publicerad: 20 januari 2017, 14:14
Uppdaterad: 20 januari 2017, 14:14

Google ger sig själva topplacering på annonsplats – när det gäller produkter de också tillverkar.

Ämnen i artikeln:

Googlesökmarknadsföring

JN

Janne Naess

janne.naess@dagensmedia.se


Över 90 procent av annonserna på topplacering är Googles egna – eller Google-relaterade företags – när man söker på produkter som de också tillverkar.

Det visar en analys genomförd av The wall street journal, som "googlat" 25 000 gånger på prylar som klockor, telefoner eller rökdetektorer.

Söker man till exempel på ”telefoner” så hamnar Googles egen smartphone ”Google Pixel” högst upp på sök-listan, hävdar tidningen.

Analysen som Wall Street Journal gjort, går stick i stäv med vad Google själva hävdar: nämligen att deras marknadsföringprogram är utformade på ett sätt som gör att de inte kan dra fördel i konkurrensen gentemot externa annonsörer.

De menar att deras processer – när det kommer till annonsering – är strikt reglerade och dessutom satta på en högre nivå för dem själva än för deras kunder.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev