Googlechefen om nya EU-lagen: "En besvikelse"

2018-09-14 12:09  
Philipp Schindler kommenterade under Dmexco EU:s nya upphovsrättslag, och pratade om hur techjätten hanterar problemen med bland annat annonsbedrägerier och påverkanskampanjer. Foto: Janne Næss

DMEXCO. Philipp Schindler berättar från Dmexco:s scen om Googles krafttag mot påverkanskampanjer, och om insatserna för förbättrade annonsmiljöer: "Vi har investerat tungt i mänskliga resurser och i nästa generations maskininlärningsteknik för att åtgärda problemen vi har", säger techjättens affärschef och senior vice president.

Det har bara gått timmar sedan EU:s nya upphovsrättslag klubbades igenom, när Googles affärschef och senior vice president, Philipp Schindler, äntrar scenen på marknadsföringsmässan Dmexco i Köln. Lagen gör bland annat att flera nätjättar, däribland Youtube, blir skyldiga att blockera upphovsrättsskyddat material. Dessutom ska sajter som sprider mediehusens material betala en avgift.

– Det är såklart en besvikelse att EU har kommit fram till denna slutsats. Lagen slår mot både kreatörer, entreprenörer och innovatörer. Jag tycker inte det är ett bra beslut för Europa, men vi behöver studera beslutet mer nogrannt – det kom ju precis ut, kommenterar han. 

Att Google skulle vara en del av anledningen till att mediehusens traditionella affärsmodell har fallerat protesterar han emot.

– Vi har nära samarbeten med de flesta mediehus världen över, och om man inte vill lyssna på oss när vi säger att vi förstår hur viktigt en fri och frodande journalistik är för demokratin, och inte minst för våra användare, så kan man betrakta detta ur ett rent affärsmässigt perspektiv, säger han och fortsätter:

– Vårt samarbete med publicister baseras på en enkel vinstdelningsmodell. Vi vill såklart att det ska gå bra för dem och att deras affär ska växa. Det gynnar oss.

Om Europa som marknad säger han:

–  Det finns stora investeringsmöjligheter i Europa, men även väldigt mycket som vi borde förbättra när det kommer till digitala färdigheter, och utbyggnad av bredbandsinfrastruktur­ – till exempel i Tyskland. Det är viktigt för att hålla Europa konkurrenskaftigt i framtiden – inte minst när det gäller att ta fram nästa generations maskininlärning.

När den tyska journalisten Tanit Koch frågar honom på scenen, om han tycker att Europa är bättre på regulationer än innovationer – och om det ligger någon sanning i att Google i Silicon Valley ser Europas bötfällning av Googe i somras, och nu även denna nya lag, som något sorts repressalie för att Europa inte kan tävla med de amerikanska techbolagen, svarar han:

– Jag kan inte bedömma om det ligger någon sanning i spekulationer av den sorten, och jag vill inte bidra till att göra frågan mer infekterad. Vi på Google är besatta av att göra så bra produkter som vi kan till våra konsumenter och användare. Och vi vill göra det på ett sätt som i högsta grad tar hänsyn till användarnas integritet. Det är vårt fokus, säger han.

Den amerikanska techjätten har fått släcka bränder på flera fronter på senare tid. Google har fäktats mot allt från påverkanskampanjer, till fake news och annonsörer som fått sina varumärken exponerade i samband med bland annat högerextrema filmer på Youtube.

– Annonsörer kräver med all rätt en miljö som är passande för deras varumärken. Vi har haft lite problem där, det är ingen tvekan om det. Men vi har investerat tungt i både mänskliga resurser och i nästa generations maskininlärningsteknink för att åtgärda de problem vi har.

Hans meddelande till annonsörerna är att de måste ge sig in i AI, och börja fokusera på prestationsbaserad marknadsföring. Och han är övertygad om att Google då är rätt miljö för annonsörer, och att det inte finns konkurrenter med bättre produkter än de själva.

Philipp Schindler medger även att det finns utmaningar när det gäller tredjepartsmätningar.

– Idealet är att kunna mäta tvärs över Googles produkter, och även våra konkurrenters plattformar – men det är en svår nöt att knäcka, säger han och forsätter:

– Jag vet att det finns frågor som rör annonsörer som inte är perfekt lösta än. Och vissa av de processerna har blivit avbrutna av GDPR-frågan, säger Philipp Schindler samtidigt som han berättar att han de senaste två åren varje vecka haft möten som rör Googles hantering av GDPR.

– Jag uppmanar annonsörer och marknadsförare att fortsätta att vara på oss om frågor som rör dem. Om synlighet, annonsmiljö och mätning. Det är väldigt relevanta frågor, och vi är stolta över det jobb som vi gör, jämfört med våra konkurrenter.

Från ett konsumentperspektiv betonar han också vikten av att få slippa ”bad ads”. För att illustrera att bolaget tar frågan på allvar nämner han hur de bara förra året raderade 3,2 miljarder annonser.

– Vi gör stora framsteg och jag tycker till 99 procent att vi är framme, säger Googlechefen. Ett hälsosamt annonsekosystem måste ha vara trovärdigt och vara transparent, och vi jobbar på det.

När Irland i maj genomförde en folkomröstning om abort, valde både Facebook och Google att stoppa all annonsering knuten till frågan, eftersom det fanns indikationer på att amerikanska pro-life-lobbyister försökte påverka valresultatet. Philipp Schindler betonar att Google vill vara neutrala, och att de inte vill behöva vara en del av politiska skeenden.

– I Irlandfallet så kunde vi inte garantera att valet inte påverkades utifrån, och vi såg inga andra alternativ än att ta bort annonserna. Det är inte ett idealiskt scenario, och vår förhoppning är att lokala lagar och förordningar i framtiden ska råda bukt på liknande problem.

Googlechefen säger att bolagets fokus på utmaningar i samband med val historiskt sett inte varit så stor, men att de nu är väldigt fokuserade på valintegritet.

– När vi till exempel har gått igenom annonser i samband med det amerikanska valet 2016, hittade vi påverkansannonser för 450 000 dollar, och det är ingen hög summa i sammanhanget. Men det betyder inte att vi inte ska ta det på allvar och vara förberedda i framtiden.

En särskild enhet inom moderbolaget Alphabet har numera som uppgift att råda bukt på problem med påvekanskampanjer, fake news, cyberattacker och bedrägliga annonser.

– Jigsaw, som enheten heter, investerar tungt i att kunna erbjuda en särskild service i samband med bland annat val, och de erbjuder bedrägeriskydd i digitala miljöer, vilket många kunder har efterfrågat, säger Philipp Schindler.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt