Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Googlechefen går till Ericsson

Publicerad: 29 April 2015, 06:36
Uppdaterad: 10 Februari 2016, 12:57

Sven Törnkvist ska arbeta med digitala medier på Ericsson och få företaget att uppfattas som bredare.


Ämnen i artikeln:

EricssonGoogle

Sven Törnkvist har tidigare varit tillförordnad Sverigechef för Google samt försäljningschef inom resor, finans och lokalt. Efter sex och ett halvt år lämnar han bolaget för en roll på Ericsson.

– Jag har fått en roll som heter vice president digital development. Det är en global roll som handlar om att utveckla och realisera Ericssons vision och strategi för digital marknadsföring och kommunikation, säger Sven Törnkvist till Dagens Media och fortsätter:

– Det känns bra. Google är ett fantastiskt företag och jag är jättestolt över att ha drivit en del av utvecklingen på den svenska marknaden. Det är svårt att lämna ett företag som Google. Man måste få exakt rätt erbjudande och jag kände att jag behövde en utmaning.

I sin nya roll på Ericsson kommer Sven Törnkvist att vara ansvarig för hur företaget använder digitala medier.

– Ericsson är synonymt med Telecom, men vill uppfattas som något bredare. Idag uppfattas Ericsson som stora inom mobil infrastruktur, men de går också in på nya områden. Ericsson bygger ip-nätverk där de konkurrerar med internationella jättar och distribuerar hela TV4:s nät. Där är Ericsson inget känt varumärke, säger han.

Sven Törnkvists roll tas över av Emma Hallerstedt, som rekryterades från Schibsted 2012.

– Nu ska jag inte längre predika Googles sanningar utan byta sida. Jag har jobbat med vd:s och marknadschefer på de största bolagen i Sverige och gett dem strategiska råd kring digital marknadsföring och digital kommunikation. Nu är det jag som får sätta mig i den sitsen och brottas med de frågorna, säger Sven Törnkvist.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

EricssonGoogle

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev