Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Googlechefen: "Därför har inte VR slagit än"

Talarna Matt Brittin, EMEA-chef, Debbie Weinstein, vice vd för Youtube global solutions, och Bart Jenniches, chef för AR och VR, under Googles frukostdragning. Foto: Google

CANNES LIONS 2018. VR har varit tidigare års stora Cannes-snackis. Bart Jenniches ger sin syn på vad som krävs för att tekniken ska slå stort.

Under Cannes Lions 2016 var den stora hajpen AR och VR. Samsung hade stora ytor både i och utanför palatset där besökare och förbigående kunde testa på att antingen surfa som ett proffs eller kryssa nedför snötäcka bergstoppar.

Även Youtube hade en dragning om möjligheterna med VR, men sedan dess tycks det som att hajpen kring tekniken har svalnat. Vi har ännu inte sett alltför många intressanta VR-exempel som verkligen har nått den breda massan. Istället är det AR som har fått en starkare frammarsch där exempelvis Snapchat på den svenska marknaden har öppnat upp många dörrar för annonsörer att fått en annan typ av kontakt med sina målgrupper.

Dagens Media mötte upp Bart Jenniches, chef för AR och VR på Google, för att höra hur han ser på framtiden och möjligheterna med teknologin.

– Jag vill inte definiera ett varumärke eller kreatörs strategi för att engagera sig med sin publik, men du kan verkligen göra det osynliga synligt genom AR och vi tror verkligen att det kan resonera med konsumenterna när de vill uppfylla sina behov, säger han.

I början av året lanserade Google plattformen AR Core, en plattform där kreatörer kan skapa egna AR-upplevelser som sedan exempelvis kan användas i marknadsföringssyfte. Bart Jenniches förklarar att plattformen fortfarande är under utveckling och att de kommer förbättra den tillsammans med sina kreativa byråpartners.

– Vi tror att det kan bygga ett starkare band mellan varumärken och konsumenter. Samtidigt tror jag också att det kan lösa flera vanliga behov.

Som exempel säger han att kunder ska kunna se om ett plagg passar eller inte genom AR. Han ser tekniken som ett bra sätt för annonsörer att driva tillväxt.

– Det adderar ett nytt lager av syn som går längre eller är ett bra följeslagare till traditionell media.

I rollen som chef för AR och VR letar han efter ytterligare sätt att engagera och få kreativa partners med på tåget då byråerna är en viktig del av Googles ekosystem.

När tror du att VR kommer bli en naturlig del av människors vardag?

– Jag kan inte prognostisera ett datum eller en tid men vi ser en stark tillväxt i industrin, såklart skulle vi vilja att framfarten gick ännu snabbare eftersom vi tror att det finns fantastiska lösningar för konsumenter och varumärken. Vi investerar fortfarande inom det området och har släppts VR180 och VR180Live där du kan livestreama de här rika upplevelserna. Vi kommer att fortsätta att investera inom det området och vi vet att andra gör samma sak också.

Vilka är de största hindren för VR respektive AR?

– När det kommer till VR så skulle vi vilja se att kostnaderna för enheterna sjönk. När det kommer till en punkt då det blir mer tillgängligt kommer det bli en naturlig anpassningsperiod där verktygen blir bättre och enheterna blir billigare, säger Bart Jenniches och fortsätter:

– När det kommer till AR uppmuntrar jag kreatörer att tänka i 3D-modeller, det är väldigt viktigt för AR-upplevelserna. Över tid kommer det komma mer naturligt men det är verkligen något som vi skulle vilja att kreatörerna lär sig mer om.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-06-20 13.01Uppdaterad 2018-06-20 13.30

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: