Google vill ha mer jämställda emojis

2016-05-13 08:59 Hanna Frick  
13 nya emojis med kvinnor i professionella yrkesroller. Bild: Google

Google vill visa kvinnliga emojis i professionella yrkesroller för att bättre reflektera världen som den är.

Googles nya emojis visar kvinnor som inte bara fixar håret, dansar sida vid sida med varandra iförda ”bunny-ears” eller gifter sig. De nya emojisarna avbildar kvinnor i professionella yrkesroller som bland annat läkare, svetsare och lärare.

Designen har tagits fram av Unicode consortium som arbetar med att standardisera och godkänna emojis.

Teamet bakom emojisarna hoppas att de kan stärka unga kvinnor, som faktiskt är de flitigaste användarna av just emojis och på så sätt bättre reflektera de roller som kvinnor spelar i världen, skriver BBC.

Hela 82 procent av alla tjejer i åldrarna 16-24 år använder emojis varje dag, enligt en undersökning av Protector & Gamble, fortsätter BBC. Mer än hälften av deltagare i undersökningen tyckte att de kvinnliga emojisarna var stereotypa.

Teamet bakom emojisarna är inspirerade av en artikel i New York Times skriven av Amy Butcher, skriver BBC. I den ifrågasätter artikelförfattaren just de stereotypa emojisarna.

– Vi får höra att vi är den nya generationen amerikanska kvinnor. Vi är inte längre en minoritet, i själva verket är det vi som är de främsta familjeförsörjarna i de amerikanska hemmen. Och ändå är det bästa vi får en flamenco-dansare, skriver Amy Butcher i artikeln.

Det här kan ses som ytterligare ett steg mot mer varierade emojis. Tidigare har alternativen på hudfärg utökats så att inte enbart vita personer och händer finns representerade. Det har även lagts till emojis som exempelvis visar män som håller handen med varandra.

Än så länge är emojisarna bara ett förslag och det är oklart om den nya designen kommer hinna inkluderas i nästa släpp av emojis som sker under mitten av året.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt