Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Google vill auktionera ut reklamplatser

Publicerad: 19 September 2017, 06:04
Uppdaterad: 19 September 2017, 06:14

För att undvika ytterligare EU-böter planerar sökjätten att sälja reklamplats till konkurrenter.


Ämnen i artikeln:

GoogleEU

Det var i början av sommaren som EU-kommissionen delade ut den rekordhöga boten på över 23 miljarder kronor till den amerikanska it-giganten Google. Motiveringen var att Google hade missbrukat sin ställning på marknanden, genom att favorisera sina egna e-handelstjänster framför konkurrenter i sökresultat.

EU-kommissionen kom också med en uppmaning om att Google behövde ändra sin praxis för att undvika ytterligare straffavgifter.

Nu rapporterar nyhetsbyrån Reuters att Google har lagt fram ett förslag till EU på hur företaget skulle kunna ändra sina rutiner. För att jämna ut spelplanen vill Google auktionera ut reklamplats till högstbjudande konkurrenter.

Enligt Reuters har representanter för kommissionen sagt att det är för tidigt att säga om ett sådant alternativ skulle godkännas. Den feedback Google fått från konkurrenter angående sitt förslag uppges enligt källor dock vara överhängande negativ.

Ett liknande förslag ska tidigare ha nekats av EU, bland annat på grund av kritik från konkurrerande verksamheter.

Google har till och med den 28 september på sig att ändra sättet företaget jobbar. Därefter riskerar Googles moderbolag Alphabet att behöva böta upp till fem procent av sin dagliga omsättning, motsvarande 12 miljoner dollar, baserat på 2016 års siffror.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

GoogleEU

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.