Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Google vill äga ordet "glass" - får nej

Publicerad: 4 April 2014, 11:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:42

Google vill varumärkesskydda ordet "Glass" för sina "Google Glasses", men nekas av det amerikanska patent- och registereringsverket.


Ämnen i artikeln:

Google

Google har tidigare lyckats varumärkesskydda termen "Google Glass" men när sökjätten ville göra samma sak med enskilda ordet "Glass" sade den amerikanska motsvarigheten till patent- och registreringsverket nej, skriver The Wall Street Journal.

I ett brev som skickades till företaget i höstas skrev en varumärkesgranskare för U.S Patent and Trademark Office att ordet var för likt redan existerande eller patentsökta mjukvarumärken som också innehåller ordet "Glass" och att man därmed riskerar att förvirra konsumenter.

Ordet ska också ha varit för generiskt vilket blir problematiskt då det inte kommer ha skydd under amerikansk lag.

För två veckor sedan svarade Googles advokater med ett 1,928 sidor långt försvar, varav 1,900 av sidorna bestod av artikelurklipp om Google Glass.

– Söktjänsten behöver nödvändigtvis inte en registrering av varumärket för att kunna kalla sin produkt "Glass" men det kan göra det svårare för företaget att skydda sig mot varumärkesintrång, säger advokaten Josh Gerben till The Wall Street Journal, och fortsätter.

– Google skulle kunna undvika ett varumärkesbråk genom att bara kalla sin produkt för "Google Glass" men ett enskilt, enkelt ord har uppenbara marknadsföringsmässiga fördelar.

Andrea Svanberg

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.