Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 16 februari 2022, 13:00
Befintliga annonsfunktioner kommer fortsatt stödjas av Google i åtminstone två år framåt.
Foto: Wikimedia Commons
Google tar nya steg i Privacy sandbox-initiativet och utvidgar arbetet till att även inkludera Android.
Ämnen i artikeln:
GoogleGoogle expanderar Privacy sandbox-initiativet till att även omfatta Android, det skriver Google i ett blogginlägg.
Initiativet sträcker sig över flera år och syftar, precis som Googles Privacy sandbox-projekt för webben, till att hitta alternativa lösningar för tredjepartskakor för att fortsatt kunna skapa relevanta annonser utan att tumma på användarnas integritet.
LÄS MER: Svenska mediehusen vässar vapnen: Här är lösningarna som ska vinna striden mot techjättarna
Under tiden arbetet pågår med att hitta tekniska alternativ inom ramen för initiativet kommer Google fortsatt stödja funktionerna hos befintliga annonsplattformar i åtminstone två år framöver.
”Vi inser att andra plattformar har tagit ett annat förhållningssätt till annonsintegritet, rent ut sagt begränsat befintlig teknik som används av utvecklare och annonsörer. Vi tror att – utan att först tillhandahålla en integritetsbevarande alternativ väg – sådana tillvägagångssätt kan vara ineffektiva och leda till sämre resultat för användarnas integritet och utvecklarföretagen”, skriver Google i blogginlägget.
Från och med nu kommer utvecklare kunna utvärdera och ge feedback på Googles första förslag för Android.
Så sent som i slutet av januari meddelade Google en annan stor nyhet på Privacy sandbox-fronten då de förkunnade att de skrotar förslaget Floc och istället testar en lösning som de kallar för Topics.
Ämnen i artikeln:
Google