Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Google-uppdrag till Jung von Matt

Publicerad: 16 Februari 2011, 14:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:13

Mini-kampanjen ”Getaway Stockholm” öppnade Googles ögon för svenska reklambyrån Jung von Matt. Nu jobbar byrån med sitt första globala uppdrag för sökjätten.


Ämnen i artikeln:

GoogleJung von Matt

Jung von Matts mobilkampanj för BMW:s Mini Countryman, då ett stort antal stockholmare jagade en virtuell bil i en vecka, fick stor internationell uppmärksamhet – och tog storslam i gårdagens Guldäggsgala.

Kampanjen har även lett till ett prestigeuppdrag för byrån. Samma arbetsgrupp som gjorde Mini Getaway ska nu marknadsföra Googles mobila tjänster globalt. 

– Jung von Matts arbete med Mini Getaway var imponerande och gjorde oss intresserade av att jobba tillsammans med dem, säger Matt Brocklehurst som jobbar med produktmarknads­föring på Googles Londonkontor.

Jan Casserlöv är projekt­ledare på Jung von Matt:

– Det här är en fjäder i hatten för oss. Google gör mycket marknadsföring själva, det hör inte till vanligheterna att de tar in externa kreativa partners. Vad jag vet är vi den första svenska reklambyrån som jobbar med dem, säger han.

Det första projektet har nyligen lanserats – Googles mobila app för mobil­mässan Mobile World Congress som pågår denna vecka i Barcelona. Appen ska imponera på de 50 000 besökarna som är där för att ta del av den senaste mobila tekniken.

– Det här är mobilens decennium och Google är stället att gå till för mobil marknadsföring. Det vill vi visa på ett kreativt och innovativt sätt som sticker ut bland besökarna på mässan, säger Matt Brocklehurst.

Målgruppen skiljer sig en hel del från Mini Getaway-kampanjen.

– Medelålders chefer med pondus i kroppen får man inte att jaga en bil över hela stan, säger Daniel Wahlgren, ad på Jung von Matt.

Jung von Matt har gjort appen ”Heat” för Iphone och Android, som ska hjälpa mässbesökarna att maximera upplevelsen. I appen finns en heatmap som visar vilka platser som är populärast på och omkring mäss­området. 

– Som besökare vill man höra de bästa föreläsningarna, besöka de bästa montrarna och hänga på de bästa barerna. Det brukar bli ganska stressigt. Hur vet man vad som är bäst? säger copy­writern Magnus Andersson.

”Heat”-användarna kan även ”bumpa” sina smartphones med varandra, för att byta kontaktuppgifter och koppla ihop sig på Linkedin. Den som skaffar flest nya kontakter vinner Googles nya Nexustelefon i en pimpad modell täckt av Swarovskikristaller.

Förhoppningen är att appen ska vidareutvecklas med flera funktioner och för flera platser.

– Drömmen är en ”Heat Manhattan”, säger Jan Casserlöv.

Artikeln har tidigare publicerats i Dagens Media nummer 3, 2011.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

GoogleJung von Matt

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev