Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Google tar hem sökvinsterna

Publicerad: 4 juni 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Sökannonsering omsatte förra året 1,3 miljarder kronor i Sverige. De stora vinsterna hamnar hos Google.


Omsättningen för sökannonsering ökade med 300 miljoner kronor förra året enligt IRM. Ökningen ser ut att fortsätta öven 2009. - Det är svårt att säga hur mycket och hur länge tillväxten för sökordsmarknadsföring kommer att fortsätta, men vi tror definitivt att det finns stor potential för fortsatt tillväxt, säger Stina Honkamaa, Sverigechef på Google.

De stora sökkonsulterna ökar också sina omsättningar men de stora vinsterna lyser med sin frånvaro.

Bland de stora spelarna som jobbar med antingen sökmotoroptimering eller sökord gjorde Keybroker, Iprospect och Jajja ett negativt resultat 2007. Tillsammans med Guava och Outrider hade de fem en omsättning på 107 miljoner kronor 2007. Sammanlagt gjorde de en förslut på 7,1 miljoner kronor. Getupdated omsatte 169 miljoner kronor 2007 och gjorde en vinst på 21 miljoner kronor, ett resultat som dock vändes till en förlust på 90 miljoner kronor 2008. Få av de övriga bolagen har lämnat in sina årsredovisningar för 2008 eller är villiga att prata om sina resultat för förra året. Iprospect vänder dock en liten förlust 2007 till en vinst på 3,4 miljoner kronor 2008 med en omsättning på 60 miljoner kronor.

- Vi verkar alla i en tillväxtbransch och behöver säkra vår egen utveckling och våra marknadsandelar men att bara fokusera på omsättning är inte rimligt. För att den svenska sökmarknaden ska fortsätta utvecklas är en viktig pusselbit utan tvekan en sund lönsamhet bland sökbyråerna, säger Patrik Gamryd, vd på Iprospect.

Även Google är mycket fåordiga och vill inte kommentera varför vinsterna i sökbranschen ser ut som den gör.

- Vi kan förstås inte kommentera andra företags affärsmodeller, säger Stina Honkamaa.

Patrik Gamryd anser att sökbranschens relation till Google är god.

- Jag tror att de håller med om att vår gemensamma utmaning fortfarande handlar om att få de stora svenska annonsörerna att angripa sökmarknadsföring med samma professionalism och fokus som man idag hanterar sina mer etablerade marknadsföringskanaler.

Google vill inte heller svara på hur stor marknadsandel sökjätten har i Sverige, men flera branschbedömare uppskattar den till runt 90 procent. Tidigare har sökjätten valt att undanhålla stora delar av sin omsättning på den svenska marknaden genom att fakturera sina kunder från lågskattelandet Irland. Genom detta upplägg redovisade Google enbart 79 miljoner kronor i sin svenska årsredovisning 2007 och gjorde en förlust på 16 miljoner kronor. Med tanke på hur stora marknadsandelar sökjätten har vad gäller sökordsannonseringen, vilket är den del av sökannonsering som omsätter mest, bör 2008 års omsättning ligga en bit över en miljard kronor för den svenska verksamheten.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.