Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Google tar en fjärdedel av reklampengarna

Google slukar var fjärde svensk annonskrona, enligt Breakits beräkningar.

Jättarna Google och Facebooks dominans är ständigt på tal inom branschen. Tidigare studier som Dagens Media har rapporterat om har visat att aktörerna uppskattningsvis slukar en majoritet av de digitala reklaminvesteringarna.

Som bekant redovisar Google inte sin omsättning i Sverige men enligt Breakit landade techjättens intäkter på runt 9 miljarder kronor under 2017.

För att sätta det i perspektiv omsatte hela den svenska annonsmarknaden 37,7 miljarder kronor. Baserat på Breakits beräkningar innebär det alltså att Google slukar var fjärde annonskrona i Sverige.

Enligt IRM lade annonsörer totalt 10 miljarder kronor på sök 2017. Uppskattningsvis går en halv miljard kronor till byråer som arbetar med sök, medan resten läggs på köpta sök. Eftersom Google, enligt Breakits källor, har en andel på minst 95 procent ger det den uppskattade siffran – 9 miljarder.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-02-21 15.08Uppdaterad 2018-02-21 15.13

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: