Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Google tar en fjärdedel av reklampengarna

Publicerad: 21 Februari 2018, 15:08
Uppdaterad: 21 Februari 2018, 15:13

Google slukar var fjärde svensk annonskrona, enligt Breakits beräkningar.


Ämnen i artikeln:

Google

Jättarna Google och Facebooks dominans är ständigt på tal inom branschen. Tidigare studier som Dagens Media har rapporterat om har visat att aktörerna uppskattningsvis slukar en majoritet av de digitala reklaminvesteringarna.

LÄS ÄVEN: Jättarna tar 9 av 10 kronor

Som bekant redovisar Google inte sin omsättning i Sverige men enligt Breakit landade techjättens intäkter på runt 9 miljarder kronor under 2017.

För att sätta det i perspektiv omsatte hela den svenska annonsmarknaden 37,7 miljarder kronor. Baserat på Breakits beräkningar innebär det alltså att Google slukar var fjärde annonskrona i Sverige.

Enligt IRM lade annonsörer totalt 10 miljarder kronor på sök 2017. Uppskattningsvis går en halv miljard kronor till byråer som arbetar med sök, medan resten läggs på köpta sök. Eftersom Google, enligt Breakits källor, har en andel på minst 95 procent ger det den uppskattade siffran – 9 miljarder.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.