Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Google svarar Sveriges Annonsörer om annonsflykten från Youtube

Publicerad: 27 mars 2017, 12:45
Uppdaterad: 27 mars 2017, 13:24

"Vi kommer att anställa ett stort antal människor och utveckla nya verktyg, baserade på våra senaste framsteg inom artificiell intelligens och maskinellt lärande, för att öka vår förmåga att granska tveksamt material i samband med annonsering", skriver Googles Chief Business Offices & SVP Philipp Schindler i ett blogginlägg. Bild: Flickr

Google riskerar att förlora 750 miljoner dollar när annonsörer väljer att bojkotta Youtube, enligt analytiker. Nu svarar sökjätten på Sveriges Annonsörers frågor om hur man väljer att agera efter problematiken.


Ämnen i artikeln:

GoogleYoutubeSveriges Annonsörer

Som Dagens Media tidigare berättat om har flertalet internationella annonsörer valt att bojkotta Youtube som annonsplattform, efter att deras annonser dykt upp i samband med stötande, och i vissa fall extremistiskt, innehåll på plattformen. Däribland Marks and Spencer, AT&T och Verizon, senast i raden Pepsi, Walmart och Starbucks.

Analytiker spår nu att Google riskerar att förlora 750 miljoner dollar till följd av annonsörsflykten, vilket motsvarar 7,5 procent av Youtubes intäkter. Det skriver Nordic Business Insider.

Även i Sverige har bland annat Svenska Spel aviserat att man pausat sin annonsering på Youtube.

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer har fått många frågor från medlemmar kring bojkotten, och under fredagen träffade organisationen Googles head of agency Carl Wåreus, för att få svar kring annonsflykten och hur man väljer att hantera problematiken.

– Våra medlemmar har framför allt varit oroliga för hur de ska agera efter vad som hänt, och haft frågor kring bakgrunden i och med att det är så många annonsörer som försvunnit samtidigt. Det blev väldigt snabbt en stor grej, framför allt i Storbitannien, och här i Sverige har annonsörerna ett behov av att förstå varför. Det är inte en bra situation som uppstått, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer, till Dagens Media.

Sveriges Annonsörer fick under mötet den information som kommunicerats till alla annonsörer och byråer i hela världen, vilket är att Google kommer göra förändringar i både teknik och policy för att ytterligare förbättra "brand safety". De första förändringarna ska ge annonsörerna mer kontroll över var deras annonser visas på Youtube och Google.

Rent konkret kommer man som annonsör att per default handla "brand safe", vilket innebär att man kommer få en större kontroll över var ens innehåll syns. Annonsören kommer dessutom att få en tajtare ram med en säkrare annonsmiljö, där annonsören väljer om denne sedan vill synas utanför denna.

"Vi kommer att anställa ett stort antal människor och utveckla nya verktyg, baserade på våra senaste framsteg inom artificiell intelligens och maskinellt lärande, för att öka vår förmåga att granska tveksamt material i samband med annonsering", skriver Googles Chief Business Offices & SVP Philipp Schindler i en officiell blogg.

Tero Marjamäki uppfattar det som att Google tar problematiken på allvar – åtmistone ur ett kommersiellt perspektiv.

– Det är ju så mycket pengar det här handlar om – miljardbelopp. Problemet är dock att Google inte ser det som att de har ett publicistiskt ansvar, utan lägger det på de som publicerar materialet. De försöker visserligen efterhandsgranska materialet, men i och med att det är sådana enorma mängder som läggs upp är det såklart en svår uppgift.

Vad ger ni för råd till era medlemmar till följd av den här problematiken?

– Framför allt att ställa krav på sina partners, att kräva siffror och svar på vart ens annonser har synts, hur och för vem.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.