Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Google sparar uppgifter – trots att du sagt stopp

Platsdata sparas ned trots att användarna har sagt nej, visar en granskning av Associated Press.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 14 Augusti 2018, 06:10
Uppdaterad: 14 Augusti 2018, 06:21

Ämnen i artikeln:

Google

Flera Google-tjänster på Android-mobiler och Iphones sparar användares platsdata, detta trots att användaren aktivt valt att stoppa den typen av spårning. Det visar en granskning gjord av Associated Press (AP).

Som brukligt frågar Google om lov till att använda platsdata. Den som någon gång har använt Google Maps känner säkert igen att man aktivt måste klicka i att appen hämtar hem data om var man befinner sig just nu för att visa bästa vägen från punkt a till punkt b.

Men AP:s granskning visar att Google inte stoppar funktionen när användare ber om det i "Location History". Användare som stänger av funktionen möts av texten "with Location History off, the places you go are no longer stored", men istället sparar vissa appar i alla fall ned tidsstämplad platsdata. Granskningen har även bekräftats av forskare vid Princeton University.

Google har svarat på granskningen och menar att de är tydliga med hur det fungerar.

– Det finns ett antal olika sätt som Google kan använda plats för att förbättra människors upplevelse, inklusive: Location History, webb och appaktiviteter, och genom Location Services på enhetsnivå. Vi ger tydliga beskrivningar av de här verktygen och robusta kontroller så att människor kan sätta på eller stänga av dem, och radera sin data när som helst, säger en talesperson till AP.

Som bekant tjänar Google pengar på annonsering som främjas av användargenererad data som är intressant för annonsörerna, vilket i många fall kan handla om just platsdata.

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.