Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Digitalt presenteras av:

Google slår mot Facebook – lanserar företagssidor i höst

Publicerad: 4 Oktober 2011, 15:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:55

Sökjätten Google förklarar krig mot Facebooks företagssidor. Snart kommer ”Google+ business”, kan Dagensmedia.se berätta.


Ämnen i artikeln:

DirektmarknadsföringGoogleFacebook

Facebook ska inom kort lansera ett nytt marknadsföringsverktyg kallat ”Facebook new insight”.

Det berättade Grady Burnett, global försäljningschef på Facebook, från stora scenen på marknadsföringskonferensen DMA 2011 i Boston.

Målet är att förbättra möjligheterna för bolag att analysera och styra sin närvaro på Facebook och på så sätt koppla ett ännu starkare grepp om företagens marknadsföringsbudgetar i sociala medier.

Från samma scen kom i dag Googles svar.

De inleder nu en offensiv – och släpper in företagen i sitt ”Google+”, kan Dagensmedia.se nu berätta.

– Vi är glada att tillkännage att konton i Google+ kommer att vara tillgängliga för företag senare i höst, säger Alan Moss, Googles försäljningschef för online.

Bekräftelsen kommer efter en sommar av spekulationer om Googles kommande drag på företagssidan.

Sökjätten Google, som är total marknadsdominant inom sökmarknadsföring, har nyligen lanserat Google+ för privatpersoner, ett eget socialt universum för alla som har ett google-konto. Det har kallats Googles "Facebookdödare".

Eftersom ingen möjlighet för företag att skapa sidor finns har många bolag istället skapat sidor utifrån ett konto för privatpersoner.

Det gillar inte Google. Bolaget har systematiskt raderat sådana ”falska” konton. Samtidigt har Googles utvecklingsteam jobbat hårt för ta fram en företagsdel av Google+, som även ska gå att koppla ihop med Google adwords.

Nu kan dagensmedia.se – som första tidning i världen – berätta att lanseringen planeras att bli under hösten.

– Vi skapar ett nytt sätt för företag att komma närmare sina kunder, säger Alan Moss.

Huvudkonkurrenten Facebook har dock ett enormt försprång, med sina 800 miljoner användare globalt. Vad samma siffra för Google+ är vet bara Google själva.

Lanseringen av Google+ för företag blir global. Därmed kommer svenska företag att kunna använda tjänsten från start.

Emma Sternlöf, nordisk kommunikationschef på Google, vill inte svara på när bolagets företagssidor når marknaden.

– Google+ har länge varit i trail-stadie och vi har bett våra användare om feedback för att ta tjänsten till nya nivåer. Som vi länge i denna process har påpekat är Google+ företagsprofiler på väg och vi jobbar fokuserat på att lansera dessa så snart som möjligt. Så snart vi har information och exakt tidpunkt återkommer jag, skriver hon i ett mejl till dagensmedia.se.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev