Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Google ska bygga nytt sätt att spåra användare

Publicerad: 23 Augusti 2019, 06:04

Foto: Flickr

Google letar nya sätt att spåra användare när trenden går mot att blockera och rensa bort kakor.


Ämnen i artikeln:

Google

Google varnar för att strikta integritetsåtaganden kan minska publicisters annonsintäkter på nätet, skriver Adage

För att att motverka utvecklingen där webbtrafik och kakor begränsas på nätet har Google tagit fram ett initiativ som de i ett blogginlägg kallar för ”Privacy sandbox”. 

Privacy sandbox är ett samarbete med olika aktörer i branschen där syftet är att hitta alternativ till kakor och därmed stävja publicisternas och hela det digitala ekosystemets minskade annonsintäkter. 

I en undersökning av Google minskar publicisters potentiella intäkter med 52 procent när kakor stoppas eftersom publicisterna inte kan koppla datan till en användare och därmed inte ta lika mycket betalt för annonsvisningarna. 

LÄS MER: Facebook om nya annonsverktyget: ”Inte en adblocker” 

Som bekant har dock även Google infört strikare kontroll av kakor i sina webbläsare, likaså Facebook och Apple när de anpassat sig efter GDPR och hårdare lagar i USA. Men Google skriver nu i blogginlägget att enbart fokusera på kakor som en spårningsmekanism har lett till alternativa sätt att identifiera en användare. Techjätten höjer i inlägget ett varningens finger för ”fingerprinting”-teknik som användarna inte kan rensa bort och kontrollera på samma sätt som kakor. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev