Digitalt presenteras av:

Google satsar på prisjämförelse

Med sina nya produktannonser kan Google vara på väg att ta upp konkurrensen med prisjämförelsesajterna.

– Potentialen är stor, säger Niclas Lundberg, sökexpert på Mediacom.

Sedan slutet av förra året erbjuder Google ett nytt annonsformat i Sverige.

Till höger om resultatlistan finns numera ett utrymme för produktannonser, product list ads. Där kan detaljhandeln lägga ut bilder på produkten som söks, tillsammans med lagerstatus och uppgifter om vad varan kostar.

– Annonsformatet är ett exempel på hur Google anpassar sig efter sökarnas beteende. Söker jag på Nikeskor så är det troligt att jag är nära ett köp, säger Niclas Lundberg, sökstrateg och digital gruppchef för performance på Mediacom.

Annonsformatet har funnits i USA i några år och spelar där en stor betydelse för aktörerna inom e-handeln.

Niclas Lundberg ser stor potential i det nya formatet.

– Jag tippar på att det här kommer innebära att Google tar upp konkurrensen med prisjämförelsesajterna, säger han.

LÄS OCKSÅ PRICERUNNERS KOMMENTAR:

I Sverige sker dagligen 35-40 miljoner sökningar på Google, som står för 95 procent av alla sökningar. Läs mer om hur sökmarknadsföringen och svenskarnas sökbeteende utvecklas i senaste numret av Dagens Media, nummer 2 2014, som finns ute nu. Har du ingen prenumeration kan du teckna en här.

Publicerad 2014-02-06 07.01Uppdaterad 2015-12-06 12.49

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: