Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Google satsar över en miljard på journalistik i Europa

Google vill komma bättre överens med medieindustrin – satsar en miljard på journalistiska projekt.


Publicerad 2015-10-27 13:21
Uppdaterad 2016-02-24 16:03

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:

Google satsar 166 miljoner dollar, cirka 1,4 miljarder kronor, på digitala journalistiska projekt i Europa.

Satsningen är en del i Googles ”Digital News Initiative”. Det skriver Journalisten.se som refererar till Niemanlab.

Pengarna är tänkta att fördelas till olika journalistiska projekt under de kommande tre åren.

Google menar att de gör satsningen bland annat för att bättre komma överens med medieindustrin och för att nya idéer för digital journalistik ska kunna utvecklas.

Google har inte har några krav på att bli delägare i de projekt man väljer att backa.

Sista ansökningsdag är den 4 december och ansökningar tas bara emot från Europa. I skrivande stund har 120 europeiska företag sökt pengar.

Finansieringen kommer att ske i tre kategorier. För prototyp-projekt som är i ett tidigt stadie kan man ansöka om upp till drygt 46 000 kronor i stöd. För mellanstora projekt går det att ansöka om upp till drygt 2,8 miljoner kronor, men där får pengarna bara användas till 70 procent av kostnaden för projektet.

Sedan finns en kategori för stora projekt som kräver mer än 2,8 miljoner kronor, även de får bara bekostas till 70 procent av Googles pengar.

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.