Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 27 oktober 2015, 13:21
Uppdaterad: 24 februari 2016, 16:03
Google vill komma bättre överens med medieindustrin – satsar en miljard på journalistiska projekt.
Ämnen i artikeln:
GoogleGoogle satsar 166 miljoner dollar, cirka 1,4 miljarder kronor, på digitala journalistiska projekt i Europa.
Satsningen är en del i Googles ”Digital News Initiative”. Det skriver Journalisten.se som refererar till Niemanlab.
Pengarna är tänkta att fördelas till olika journalistiska projekt under de kommande tre åren.
Google menar att de gör satsningen bland annat för att bättre komma överens med medieindustrin och för att nya idéer för digital journalistik ska kunna utvecklas.
Google har inte har några krav på att bli delägare i de projekt man väljer att backa.
Sista ansökningsdag är den 4 december och ansökningar tas bara emot från Europa. I skrivande stund har 120 europeiska företag sökt pengar.
Finansieringen kommer att ske i tre kategorier. För prototyp-projekt som är i ett tidigt stadie kan man ansöka om upp till drygt 46 000 kronor i stöd. För mellanstora projekt går det att ansöka om upp till drygt 2,8 miljoner kronor, men där får pengarna bara användas till 70 procent av kostnaden för projektet.
Sedan finns en kategori för stora projekt som kräver mer än 2,8 miljoner kronor, även de får bara bekostas till 70 procent av Googles pengar.
Frida Nygren
Ämnen i artikeln:
Google