Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Google satsar lokalt

Publicerad: 24 Mars 2011, 07:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:16

Google lanserar partnerprogrammet Engage för små och medelstora kommunikationsbyråer runt landet. Siktet är inställt på 250 partners.


Ämnen i artikeln:

Google

Google samlar i dag representanter från landets mindre byråer på Münchenbryggeriet i Stockholm för att presentera sitt nya partnerprogram Engage. Sökjätten har tidigare fokuserat på att nå ut med Adwords-tjänsterna till de stora byråernas kunder. Engage-programmet ska få upp sökmarknadsföringen på agendan även hos små- och medelstora kommunikationsbyråer.

– I år har vi som mål att hjälpa och stötta 250 mindre byråer genom Engage. De deltagande byråerna kommer bland annat att erbjudas utbildning, träning och sälj- och marknadsföringsstöd, säger Christoffer Klemming, svensk produktmarknadsföringschef på Google och ansvarig för Engage-programmet i Sverige, i en kommentar.

Engage ska även fungera som ett forum för byråerna att dela sina erfarenheter inom digital marknadsföring. Att delta är gratis.

Den svenska sökmarknadsföringen växer så det knakar, men fortfarande står sök för en mindre andel av den totala digitala budgeten i Sverige än i till exempel Storbritannien.

Engage ska hjälpa Google att nå ut även till småföretag på lokal nivå som inte är vana att köpa sök och på så driva sökbranschen.

I fjol ökade sökinvesteringarna med 34 procent och stod för nästan 2 miljarder kronor av IRM:s reklamkaka. Prognosen för i år är 23 procent.

Synnöve Almer

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.