Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Google samlar in data utan användarnas vetskap

Google kan samla in data från användare när de är i inkognitoläge – vilket många användare inte är medvetna om. Det visar en ny studie från Vanderbilt University.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 22 Augusti 2018, 06:32
Uppdaterad: 22 Augusti 2018, 06:37

Ämnen i artikeln:

Google

Google kan samla in data i inkognitoläge. Foto: Wikimedia

Att Google samlar in data om sina användare är inget nytt men att data även samlas in när webbläsare är i "inkognitoläge" kanske inte alla visste om.

En studie gjord av forskare vid Vanderbilt University har tittat på hur data samlas in, både i inkognitoläge, men även i andra "passiva" lägen då exempelvis en app samlar in data när den är igång möjligtvis utan användarens vetskap, skriver Adage.

I inkognitoläge antar många användare att ens digitala fotavtryck inte spåras men Google kan koppla användares privata surfande retroaktivt, visar studien.

När en användare väljer att surfa privat i Chrome lämnas anonyma cookies från annonsörer som använder Googles annonsplattform som kopplas samman med användaren. Om samma person loggar in via en Google-tjänst så som Gmail eller Youtube så möjliggör det för Google att koppla samman den tidigare webbaktiviteten med den nu identifierbara användaren. Det går dock att komma runt detta om "cookies" antingen gått ut eller manuellt raderats av användaren.

– Det är inte allmänt känt bland konsumenterna. Men om du läser det finstilta om "inkognito"-läge ger det en hel del friskrivningar, säger Douglas Schmidt, författare till studien och professor i dataforskning vid Vanderbilt University.

Studien visar dock inte om Google faktiskt kopplar samman data insamlat i inkognitoläge med identifierbar data. Googles talesperson skriver i ett mejl att de faktiskt inte gör detta.

"Vi sammankopplar inte inkognitosurfning med konto som du kanske loggar in på efter du har gått ur inkognitoläget. Och våra annonssystem har ingen särskild vetskap om när Chrome är i inkognitoläge, eller någon annan webbläsare i ett liknande läge så som Safari private browsing och Firefox private browsing. Vi ställer helt enkelt in och läser cookies på det sättet det tillåts av webbläsaren".

Samtidigt ifrågasätter Google själva studien då Douglas Schmidt tidigare fungerat som ett expertvittne för Oracle under tvisten mellan Oracle och Google.

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.