Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Google rullar ut True View i mobilen

Publicerad: 6 september 2012, 11:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:12

Google-ägda Youtube lanserar annonsformatet True View i mobilen. Det innebär att användarna själva bestämmer hur stor del av reklamfilmen man tittar på.


MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


True View har funnits på Youtube i drygt ett år. Annonsören faktureras bara när användarna tittar på hela reklamfilmen.

Enligt Google visas mer än 1 av 5 klipp i mobilen och då väljer man nu att även lansera formatet i smartphones.

– Formatet har verkligen uppskattats och blivit jättestort. Vi jobbar för att ta fram annonsformat som är relevanta för tittarna och det här är även bra för annonsörerna, säger Peter Nordlöv, försäljningschef på Youtube i Sverige.

Enligt Peter Nordlöv väljer 15-45 procent av tittarna att se hela reklamfilmerna och cirka 65 procent av reklamfilmerna är idag i formatet True View.

– Mobilen är ett fantastiskt bra format för True View eftersom den har mindre skärm. När man är on the go ska man inte behöva titta på 30 sekunder reklamfilm om man inte vill.

Peter Nordlöv berättar också att det nya mobilformatet gör det lättare för annonsörer att ta fram och hantera flerkanalskampanjer anpassat efter konsumenternas mediekonsumtion, exempelvis konsumenter som tittar på tv och surfar samtidigt.

– Dessutom ser vi att många som tittar på reklamfilmerna också väljer att dela dem, vilket ger ytterligare spridningseffekt.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev