Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Google överklagar GDPR-bot på 75 miljoner kronor

Publicerad: 11 Mars 2020, 10:47

Datainspektionen utfärdar en sanktionsavgift på 75 miljoner kronor mot Google för att myndigheten anser att it-jätten bryter mot GDPR. Men Google är av en annan åsikt och tänker därför överklaga beslutet, skriver Google Sveriges kommunikationschef Joakim Larsson i ett mejl till Dagens Media.

Foto: John Söderberg

Google brister, enligt Datainspektionen, när det kommer till att rensa upp i sökresultaten. För det ska it-jätten betala 75 miljoner kronor. Google tänker överklaga beslutet.


Ämnen i artikeln:

DatainspektionenGoogle

Enskilda personer har sedan 2014 rätt att kräva att sökträffar som innehåller deras namn tas bort från Google ifall träffarna exempelvis anses oriktiga, irrelevanta eller överflödiga. 2017 inledde Datainspektionen en granskning av hur väl Google hanterade den här rätten. Och året därpå, efter att Datainspektionen ”fått indikationer på” att Google nonchalerat rätten att bli glömd inledde myndigheten återigen en granskning.

Denna är nu klar och i den konstaterar Datainspektionen att Google – vid åtminstone två tillfällen – har brutit mot GDPR genom att inte ta bort två sökträffar som myndigheten beslutat om i den första granskningen. Det skriver Datainspektionen på sin hemsida.

Den ena gången ska Google ha låtit bli på grund av att sökjättens bedömning, enligt Datainspektionen, var för snäv. Den andra gången gick det inte tillräckligt snabbt innan träffen togs bort.

– Dataskyddsförordningen, GDPR, ökar kraven på organisationer som samlar in och hanterar personuppgifter och stärker enskildas rättigheter. En viktig sådan rättighet är möjligheten för enskilda att få sökresultat borttagna. Nu ser vi att Google brister i sitt sätt att hantera denna rättighet, säger Lena Lindgren Schelin, generaldirektör för Datainspektionen.

Men Google planerar att överklaga beslutet. Det skriver Google Sveriges kommunikationschef Joakim Larsson i ett mejl till Dagens Media.

– Vi håller inte alls med om Datainspektionens beslut, på ett principiellt plan, och vi planerar därför att överklaga. Vi motsätter oss inte själva rätten att bli glömd – vi har agerat på nästan 900 000 olika sådana förfrågningar sedan den här rättigheten infördes 2014.

Enligt Joakim Larsson handlar beslutet från Datainspektionen framför allt om meddelanden till webbansvariga.

– Det är vår praxis sedan länge att meddela den som hanterar en webbplats när en ”rätten att bli glömd”-begäran resulterar i att vi tar bort en länk till deras sajt från Googles sökresultat. Våra meddelanden informerar denna person – som först måste registrera sig via våra verktyg för webbplatsansvariga – att en borttagning har ägt rum, och identifierar de länkar som berörs. Vi avslöjar inga uppgifter om den person som kommit med begäran, eller om grunden för borttagningen, skriver han och fortsätter:

– Vi menar att denna praxis är i enlighet med GDPR och att öppenheten är viktig för att skydda exempelvis utgivares rättigheter i borttagningsprocessen. För övrigt – bara den här veckan tog spanska Högsta domstolen bort en begränsning mot sådan praxis som den spanska dataskyddsmyndigheten hade infört.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

DatainspektionenGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.