Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Google överger radio

Publicerad: 19 Februari 2009, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

I mitten av januari la Google ner sin satsning på annonser för papperstidning. Nu vänder företaget även ryggen mot radioreklam.


Google lanserade ljudannonser och ett system för att automatisera radioreklam under 2006. Men satsningarna har inte gett de framgångar som företaget hoppats på och nu läggs all verksamhet kopplad till radio i etern ner. Istället ska fokus läggas på reklam i strömmat ljud på nätet.

"Vi kommer att fasa ut Google Audio Ads och Adsense for Audio och planerar att sälja verksamheten runt Google Radio Automation" skriver Susan Wojcicki, chef för produkter på Google i företagets officiella blogg för offline-media.

Google räknar med att styra över resurser till verksamheten för tv-annonsering men räknar ändå med att upp till 40 personer kan tvingas sluta när radioverksamheten läggs ner.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.