Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Google öppnar ny finansieringsrunda för digital journalistik

Publicerad: 7 mars 2017, 08:15
Uppdaterad: 7 mars 2017, 09:19

För tredje gången söker Google efter de mest innovativa idéerna inom digital journalistik i Europa. I år uppmuntras särskilt projekt för att öka lönsamheten och hitta nya intäktsvägar. “Eftersom det är en prioritet för branschen är det en prioritet för oss”, säger innovationsfondens chef, Ludovic Blecher, till Dagens Media.


Hittills har Googles innovationsfond för digitala nyheter – Digital News Initiative – delat ut 51 av 150 utlovade miljoner euro i Europa. Pengarna har tilldelats drygt 250 projekt i 27 länder uppdelat på två omgångar. Nu har det blivit dags för tredje rundan. Från och med idag, den 7 mars, och fram till 20 april, kan påhittiga nyhetsfantaster söka de öronmärkta pengarna.

– Fonden är en del av ett större initiativ kring digitala nyheter från Googles sida, på samma sätt DNI är mer än en fond, säger Ludovic Blecher, som själv arbetat som journalist i 15 år.

Syftet med innovationsfonden, som sjösattes för ett år sedan, är att stimulera det europeiska nyhetssystemet. Ansökan är öppen för alla som har en banbrytande idé om hur den digitala journalistiken kan utvecklas.

– Individ, nyhetspartner, publicist, radio- och tv-producent… Alla som arbetar inom ekosystemet kan ansöka. Allting handlar mångfald och om att våga ta ett steg tillbaka och experimentera, säger Ludovic Blecher via videolänk till Dagens Media.

Även om alla idéer är välkomna uppmuntras särskilt samarbeten av olika slag. Det kan vara alltifrån regions- till gränsöverskridande kollaborationer. Enligt Ludovic Blecher har fonden sett både ett ökat antal samarbeten och en ökad kvalité bland ansökningarna mellan den första och andra rundan. Han har därför stora förhoppningar inför den tredje vändan.

– Jag hoppas att den trenden fortsätter, säger han.

Det här året uppmuntras de ansökande också särskilt att komma med idéer gällande sätt att öka lönsamheten, samt att hitta nya intäktsvägar för den digitala journalistiken.

– Vi vet att det är en prioritet för branschen, så därför är det även prioritet för oss. Men det är bara en riktlinje och inget krav, understryker Blecher.

Ludovic Blecher ansvarar för Googles innovationsfond för digitala nyheter, Digital News Initiative.

Under de första två finansieringsrundorna tog fonden emot över 2 000 ansökningar. Bland de idéer som valdes ut fanns bland annat många projekt rörande Virtual Reality och Artificiell intelligens. Ludovic Blecher tycker att det är svårt att förutse vilken typ av ansökningar fonden kommer att ta emot år.

– Inför andra rundan förväntade jag mig att se en trend med chatbots, och det gjorde vi. VR trendande också, vilket inte var jätteförvånande. Det som är intressant är att titta på trenderna inom dessa områden. I den första rundan handlade det till exempel när det kommer till VR mycket om hur projekten skulle kunna skalas, till att i andra rundan handla mer om hur tekniken ska kunna bli lönsam och hur man skulle kunna integrera annonsering.

Ett exempel på en idé som var svår att förutse, men som känns självklar i efterhand, menar Ludovic Blecher var ett projekt från första rundan om att göra ljudinnehåll mer sökbart. En trend han tror kommer fortsätta är tjänster kring faktagranskning.

– Redan under första rundan hade vi projekten av den typen, och det är klart att vi förmodligen kommer se fler sådana även den här omgången. Det är en viktig fråga och var det redan för ett år sedan.

Finns det något särskilt projekt du är stolt över?

– Jag försöker undvika att lägga vikt vid något särskilt projekt. Jag värderar i första hand processen. Fonden ska handla om mångfald och inte bara om att ha idéer, utan även om att ha ett djup i idéerna. Till syvende och sist är utförandet också viktigt. Med det sagt är jag stolt över att se hur kvalitén på ansökningarna förbättrats från första till andra rundan, samt att vi har sett fler projekt som grundar sig på samarbeten. Det visar att det finns utrymme för samarbeten i ekosystemet och det innebär nya möjligheter.

Varför tror ni så starkt på samarbeten?

– Fonden handlar om att ha en inverkan och samarbeten har en inverkan på flera sökande på en och samma gång. Dessutom handlar det om att dela med sig och om att vara så öppen som möjligt. Vi tror att genom samarbeten så kan du experimentera på en större skala och på helt andra sätt eftersom olika spelare kommer samman. Det kan exempelvis vara en nyhetsorganisation och en startup, eller en nyhetsorganisation och den akademiska världen. Det är spännande att se vad som kan komma ur det.

När det kommer till ökad lönsamhet och nya intäktsvägar, är du optimistisk om att utmaningarna branschen står inför går att lösa?

– Jag tror att det finns utrymme för att experimentera inom många områden. Målet med fonden är att ge de ansökande en chans att testa och experimentera. När det kommer till ökad lönsamhet och nya intäktsvägar är tanken att komma med idéer som understryker möjligheterna.

Vad är ditt bästa råd till den som vill söka?

– Nummer ett är att spendera tid på vår hemsida, förbered din ansökan och skicka den först när du känner dig helt klar och har diskuterat ordentligt med ditt team. Vi finansierar inte ren innehållsproduktion och inte heller en publicists digitala strategi. Det handlar om innovation och om specifika projekt.

Mer information om hur du söker Google-pengarna hittar du här.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News