Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Google om MP:s attack: "Vi är bara en av många spelare på marknaden"

Publicerad: 7 November 2014, 05:29
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:23

Google skapar möjligheter för lokala medier – inte problem, enligt kommunikationschefen Gustaf Brusewitz.


– Vi har bra samarbeten men de svenska mediehusen, säger han till Dagens Media.

Dagens Media kunde i går berätta om ledamoten i kulturutskottet, Niclas Malmberg (MP), och hans motion där han föreslår en fördelningsmodell av annonsintäkter på internet.

Enligt Niclas Malmberg måste den regionala nyhetsbevakningen värnas. Han vill därför genom lagstiftning stoppa Googles dominans på marknaden.

Men Google själva ser inte problematiken. Enligt Gustaf Brusewitz, kommunikationschef på svenska Google, är företaget bara en av många spelare på marknaden.

– Den pågående digitaliseringen innebär en rad utmaningar men också många möjligheter för publicister. Google spelar en stor roll men samtidigt är vi bara ett av många fönster på internet, säger han till Dagens Media.

Enligt Gustaf Brusewitz genererar Google och Google News tio miljarder klick till publicister runt om i världen, något som skapar betydande möjligheter för lokala medier.

– Många svenska mediehus ligger långt fram i digitaliseringen. Jag upplever att vi har ett bra samarbete som ger goda synergier, säger Gustaf Brusewitz.

I sin motion lyfter Niclas Malmberg även upp det franska exemplet, där Google efter hot om lagstifting startat en utvecklingsfond på över en halv miljard kronor för att stödja regionala mediers webbutveckling.

Men att en sådan modell skulle bli verklighet i Sverige tror inte Gustaf Brusewitz på.

– Fonden som vi har i Frankrike var väldigt specifik för den franska marknaden. Att vi har gjort det där innebär inte att vi kommer att göra det på andra håll.

LÄS ÄVEN:

 

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.