lördag1 april

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Google närmar sig lösning på cookie-problemet

Publicerad: 26 januari 2021, 10:47

I mars kommer Floc-tekniken görs tillgänglig för allmänna test i samband med en Chrome-uppdatering.

Foto: Getty Images

Google tror sig ha hittat en lösning för att ersätta tredjeparts-cookies. ”En del av våra resultat ser riktigt lovande ut”, säger Chetna Bindra på Google under en presentation som Dagens Media deltog i.

Ämnen i artikeln:

GDPRGoogleCookies

Hanna Frick

hanna.frick@dagensmedia.se


Inom ramen för Googles Privacy sandbox-initiativ försöker techbolaget hitta alternativ för tredjeparts-cookies. Ett av alternativen som Google utforskar kallas för FLoC och står för ”federated learning of cohorts”. 

I korthet går tekniken ut på att samla och analysera olika gruppers sajtvanor på Chrome. Den personliga integriteten ska skyddas genom att det är grupper med liknande beteende på nätet som analyseras och inte specifika enskilda individer.

En algoritm i Chrome samlar in data över vilka sajter en användare besöker, den informationen används sedan för att skapa grupper av tusentals användare med liknande beteende. Grupperna kan sedan användas av marknadsförare för att skapa riktade annonser. 

Enligt Googles egna uppgifter har tekniken i vissa tester varit nästa (95 procent) lika effektiv som användningen av tredjeparts-cookies. 

– En del av våra resultat ser riktigt lovande ut. I våra tidiga experiment med FloC har vi sett att om klustren är homogena har resultaten fallit väldigt väl ut, där den faktiska relevansen för annonsen som visas för gruppen fungerar i stort sett lika bra som i dag, säger Chetna Bindra, group product manager, user trust and privacy, under en presentation som Dagens Media deltog i under måndagen. 

Chetna Bindra påpekar dock att resultatet varierar beroende på vilken algoritm som appliceras och vilka målgrupper som tillämpas.

Nästa steg för Google är att i mars göra FloC-tekniken tillgänglig för allmänna tester i samband med en Chrome-uppdatering. 

Google sjösatte Privacy sandbox-initiativet i augusti 2019 mot bakgrund av allt striktare annonsregler som GDPR och ökade integritetskrav från internetanvändare. Tanken är att projektet ska förbättra integriteten på nätet samtidigt som den digitala annonsmarknaden upprätthålls. 

Initiativet har dock mött kritik. En koalition bestående av ett dussin mindre techbolag och publicister, Marketers for an open web (Mow), har höjt ett varningens finger och pekat på att detta skulle innebära att Google får för mycket makt. 

– Google skulle effektivt kontrollera hur sajter kan tjäna pengar och driva sina verksamheter. Det här innebär att alla verksamheter som köper eller säljer annonser kommer vara beroende av Google för en del av processen, vare sig de gillar det eller inte, sade Mow i slutet av förra året, enligt BBC

LÄS MER: ”Slut för cookie-tekniken – men bör globala techbolag diktera framtiden?” 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev