Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 1 September 2020, 13:15
Google lovar att inte använda hälsodata från Fitbit i marknadsföringssyfte.
Foto: Pixabay (montage)
Google la förra året ett bud på Fitbit. Men EU-kommissionen pekar på dataskyddsproblem. Google lovar nu att inte använda hälsodata från Fitbit i marknadsföringssyfte.
Ämnen i artikeln:
digitaltI november förra året la Alphabet Inc, bolaget som äger Google, ett bud på det amerikanska techföretaget Fitbit, som tillverkar digitala aktivitets- och träningsarmband. Budet uppgår till motsvarande drygt 21 miljarder kronor.
EU-kommissionen har sedan dess granskat det eventuella förvärvet där kommissionen bland annat tittar på eventuella dataskyddsproblem kopplade till Fitbit- och Google-annonsering, rapporterar Reuters.
Alphabet Inc aviserade på måndagen att det är berett att avstå från att använda hälsodata från Fitbit-användare för att skräddarsydd marknadsföring.
”Den här affären handlar om enheter/produkter och inte om data och vi uppskattar att vi fått möjligheten att samarbeta med EU-kommissionen på ett sätt som säkerställer konsumenternas förväntan om att Fitbit-data inte kommer att användas i marknadsföring och reklam”, konstaterar Google i ett offentligt uttalande.
Reuters har tidigare rapporterat att denna kompromissvilja dock troligen inte räcker för att blidka EU-kommissionen som antagligen kommer att kräva mer för att godkänna affären.
Ämnen i artikeln:
digitalt