Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Google lovar att inte använda Fitbit-data i marknadsföring

Publicerad: 1 September 2020, 13:15

Google lovar att inte använda hälsodata från Fitbit i marknadsföringssyfte.

Foto: Pixabay (montage)

Google la förra året ett bud på Fitbit. Men EU-kommissionen pekar på dataskyddsproblem. Google lovar nu att inte använda hälsodata från Fitbit i marknadsföringssyfte.


Ämnen i artikeln:

digitalt

I november förra året la Alphabet Inc, bolaget som äger Google, ett bud på det amerikanska techföretaget Fitbit, som tillverkar digitala aktivitets- och träningsarmband. Budet uppgår till motsvarande drygt 21 miljarder kronor.

EU-kommissionen har sedan dess granskat det eventuella förvärvet där kommissionen bland annat tittar på eventuella dataskyddsproblem kopplade till Fitbit- och Google-annonsering, rapporterar Reuters.  

Alphabet Inc aviserade på måndagen att det är berett att avstå från att använda hälsodata från Fitbit-användare för att skräddarsydd marknadsföring.

”Den här affären handlar om enheter/produkter och inte om data och vi uppskattar att vi fått möjligheten att samarbeta med EU-kommissionen på ett sätt som säkerställer konsumenternas förväntan om att Fitbit-data inte kommer att användas i marknadsföring och reklam”, konstaterar Google i ett offentligt uttalande.

Reuters har tidigare rapporterat att denna kompromissvilja dock troligen inte räcker för att blidka EU-kommissionen som antagligen kommer att kräva mer för att godkänna affären. 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

digitalt

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.