Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Google lanserar Google Assistent i Sverige

Ett tiotal varumärken har valt att utveckla egna funktioner i samband med lanseringen av Google Assistent. Foto: Montage

Dagen har kommit då Google rullar ut sin omtalade rösttjänst. Dagens Media har pratat med Ica och H&M Home som är först ut att skapa egna tjänster baserat på Google Assistent.

Länge har det snackats om när Google Assistent egentligen ska göra sitt intåg på den svenska marknaden.

På den amerikanska marknaden ligger man steget före då både Amazons högtalare Amazon Echo med röstassistenten Alexa och Googles högtalare Google Home och röstassistenten Google Assistent funnits på marknaden i flera år.

Nu rullar Google för första gången ut teknologin även i Sverige och möjligheterna för både annonsörer och konsumenter är många. Inledningsvis kommer de med Android-telefoner kunna använda tjänsten och inom ett par veckor kommer även Iphone användare, genom att ladda ned appen Google Assistent få tillgång till tjänsten.

Inför den svenska lanseringen har man arbetat med att anpassa Google Assistent till den svenska marknaden – och det innefattar inte bara det svenska språket.

När Dagens Media exempelvis frågar Google Assistent "vad tycker du om jantelagen?", blir svaret:

"Jag vill gärna ge dig svar men jag vill inte verka som att jag tror att jag är något".

Om man frågar assistenten om den kan prata rövarspråk ges följande svar:"Jojagog koknon lolitotegogroranonnon, momenon äror bobätottotrore popå sosökokorordod".

Vilket för den som inte kan rövarspråket betyder: "Jag kan litegrann men är bättre på sökord".

Och på frasen: ”Vi ses i Nangijala” blir svaret: ”Om det finns wifi följer jag dig ända till Nagilima”. Assistenten tycks dock inte ha någon koll på vem författaren bakom ”Bröderna Lejonhjärta” är – på frågan om vad den tycker om Astrid Lindgren blir svaret: ”Det låter som ett intressant ämne. Vad vill du veta om Astrid Lindgren?”.

Förutom dessa små finesser är Google Assistent tänkt att just fungera som en assistent i vardagen som kan hjälpa till att boka flyg, sätta på din favoritlåt på Spotify eller lägga in en påminnelse i mobilen.

– Svenskar ligger ofta i framkant vad det gäller ny teknologi, och vår förhoppning är att där finns en nyfikenhet att testa Google Assistent, och uppleva hur den kan hjälpa till och underlätta i vardagen med allt från att hitta rätt restaurang för kvällen till att få hjälp med vardagsplaneringen eller hitta användbar information när man behöver det, säger Andrea Lewis Åkerman, kommunikationsansvarig på Google till Dagens Media.

Sök genom röststyrda apparater spås öka rejält under de kommande åren och enligt data från Comscore kommer 50 procent av allt sök att ske via röststyrda enheter redan år 2020. Rörelsen mot röststyrda sök är en viktig aspekt för annonsörer att tänka på om man vill nå fram och synas via människors sökningar framöver.

Men det är inte givetvis bara röstsökningar som annonsörer bör ha i åtanke när teknologin gör sitt intåg. Med hjälp av teknologin ges även annonsörer ytterligare en chans att kunna kommunicera med sina kunder och förhoppningsvis fördjupa konsumenternas band till varumärket. Röststyrning är även en attraktiv möjlighet inte minst för e-handlare som vill öka och förenkla konsumenternas shopping via röststyrning.

Ica väcker liv i gammal reklamkaraktär

Inledningsvis är det ett tiotal svenska annonsörer som redan nu har utvecklat funktioner för att underlätta för sina konsumenter på olika sätt. Ica, H&M Home, Sas, SJ, Sveriges Radio, Acast, Bonnier News och Mindfulness Appen är några av de varumärken som har valt att testa och utveckla egna funktioner redan nu.

Genom att säga "Prata med Ica" öppnas Icas app upp och användarna får möta assistenten Monica, en karaktär från Icas reklamfilmer från 70-talet.

– Nu finns hon även i digital form och kan hjälpa konsumenterna att lägga till, ändra och ta bort varor i inköpslistor och hjälpa till med recept och inspiration inom Icas ekosystem, säger Samuel Young, ansvarig för innovationshubben Icax, till Dagens Media och fortsätter:

– Att jobba med röstassistenter är något som vi tror att företag kommer behöva göra framöver. Det är en kanal och en möjlighet där konsumenterna befinner sig, oavsett om det är Google, Microsoft eller någon annan som har den. Därför har det varit viktigt för oss att vara med från start och det är en läroresa för oss i att förstå hur kunder beter sig och vad man vill göra. Det här är en första release och vi kommer precis som Google fortsätta utveckla tjänsten framåt.

Vilken roll kommer röststyrning spela för varumärkes band till konsumenterna?

– Det här är jätteintressant. Att prata med någon – dels enligt egen uppfattning och dels baserat på studier – är för vår mänskliga psykologi superviktigt och kan bygga ett varumärke om man gör det rätt. Vi har jobbat mycket med tonalitet och hur "Monica" uttrycker sig, därmed inte sagt att vi har allt rätt från början. Det fina med att få tillgång till hur tjänstern används är att vi löpande kommer kunna finjustera och göra saker och ting bättre.

En utmaning har varit att systemet "Actions on Google" där utvecklare själva kan bygga sina tjänster enbart erbjuder ett visst antal röster. Det går därför inte att sätta en helt egen prägel på själva rösten. Men det mest utmanande har varit att allt är så nytt.

– Ingen har gjort det här förut och vi får upptäcka allt, men det är också väldigt spännande.

"Teknik och innovation är en viktig del av vårt varumärke"

Även H&M Home har valt att vara tidigt ute med att utveckla funktioner baserade på Google Assistent. Via sin app vill man ge kunderna en mer anpassad stylisthjälp och erbjuda ännu mer inspiration.

– Det är även en möjlighet att interagera och upptäcka H&M Home på ett nytt sätt. Kunderna kan få praktiska tips på hur man inreder och gör det enklare och roligare att dekorera hemmet, säger Camilla Henriksson, marknads- och kommunikationschef till Dagens Media.

Camilla Henriksson hoppas att appen ska bidra till att konsumenter ser H&M Home som framåtsträvande.

– Vi hoppas att det kommer spela en stor roll för kundernas uppfattning om H&M Home som ett framåttänkande, modernt varumärke. Det är en spännande utveckling som vi gör tillsammans med Google och det ger oss också en möjlighet att kunna ge våra kunder ännu fler konkreta inredningstips och idéer.

Varför valde ni att utveckla en tjänst baserad på röststyrning så snart teknologin kom till Sverige?

– Vi vill vara där kunden är och vi vill alltid kunna erbjuda en extraordinär och inspirerande kundupplevelse. Teknik och innovation är en viktig del av vårt varumärke och det känns verkligen spännande att vara en av de första inom inredningssegmentet som kan erbjuda det här till våra kunder.

Vilka fördelar ser du med att kommunicera med kunder på det här sättet?

– Vi ser många fördelar med den här lanseringen och att kommunicera med kunderna på ett nytt sätt. Här kommer vi på ett enkelt sätt kunna ge de tips och råd i deras egen hemmiljö vilket är i linje med vår vision. Vi vill inspirera våra kunder att skapa en egen unik stil och ett personligt hem.  

Vilka nackdelar eller svårigheter kan det finnas?

– Det är för tidigt att säga. Vi ser med stor tillförsikt på framtiden och hoppas, med kundernas feedback och önskemål, kunna utveckla applikationen vidare.  

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-08-15 04.00Uppdaterad 2018-08-15 05.26

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: