Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Google laddar inför valet

Publicerad: 10 Juni 2010, 09:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:47

Svenska Google satsar inför höstens val. Sökjätten lanserar en valsajt och för diskussioner med de svenska partierna om höstens reklamutrymme.


Ämnen i artikeln:

YoutubeStina HonkamaaGoogle

Svenska Google lanserar sajten Riksdagsvalet 2010, som är en anpassning och paketering av tjänsterna Trends, News och Youtube, som har fokus på valrelaterad information. Besökarna kan till exempel följa hur många som söker på olika partier eller partiledare, de senaste nyheterna och relaterade videos från Youtube. De som önskar kan bädda in sajtens innehåll på den egna bloggen eller sajten.

– Vi ger en ögonblicksbild av några av våra gratistjänster och kopplar det till ett aktuellt ämne. Det är ett bra sätt för oss att dela med oss av och sprida våra tjänster, säger Stina Honkamaa, vd på Google Sverige.

Storbritanniens konservativa parti köpte bland annat 10 000 sökord och Youtubes förstasida inför valet i våras. Svenska Google siktar nu på de svenska partiernas kommunikationsbudgetar. Googles brittiska kommunikationschef Oliver Rickman är i Sverige för att tala om erfarenheterna från det brittiska valet med representanter från de svenska partierna.

– Vi har sett ett stort intresse från partierna och för en dialog med dem. I stort sett alla kommer att annonsera på Google och Youtube, som är en bra kanal för att nå en yngre publik, säger Stina Honkamaa, och fortsätter:

– En brand channel i all ära, men för att få till viral spridning räcker det inte med bra taggning och kreativ höjd. Man behöver även köpa utrymme.

Synnöve Almer

Ämnen i artikeln:

YoutubeStina HonkamaaGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.