Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Google kan petas ut ur Iphone

Publicerad: 3 Mars 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

Konkurrenterna står på kö när Apples avtal med Google som standardsökmotor i mobilen snart löper ut. Både Microsoft och Yahoo uppges vara intresserade av att ersätta Google i Iphone. "Apple vill minska Googles dominans", säger Pineberrys Michael Wahlgren.


Ämnen i artikeln:

GoogleApple

I höstas bytte Mozilla ut Google som standardsökmotor i sin webbläsare Firefox i USA.

Förlusten av Firefox innebar ett märkbart tapp för Google i USA. Google är fortfarande den dominerande sökmotorn, men marknadsandelen har hittills minskat från 79 till 75 procent.

– När Yahoo tog över som standardsökmotor var den allmänna uppfattningen att de flesta Firefoxanvändare direkt skulle byta tillbaka till Google, men nu ser det ut som att Googles tapp kan vara permanent, säger Michael Wahlgren, vd på SEO-byrån Pineberry.

Nu kan Google också vara på väg att tappa positionen som standardsökmotor för Safari i Apples Iphone, vilket skulle innebära ett betydligt större slag än förlusten av Firefox.

Enligt amerikanska medier löper avtalet mellan Apple och Google ut i början av 2015, och både Yahoo och Microsoft ska vara intresserade av avtalet, som i dag uppges vara värt omkring 1 miljard dollar om året.

Microsofts Bing har redan ersatt Google som sökmotor i Iphones virtuella assistent Siri och i Apple Spotlight.

– För både Microsoft och Yahoo lär det vara värt väldigt mycket att ta över efter Google i Iphone, nu när möjligheten finns, säger Michael Wahlgren.

Det förekommer även spekulationer om att Apple är på väg att skapa en egen sökmotor. Apple ska bland annat vara på jakt efter nya medarbetare inom sök.

– Det vore oerhört bra för Apple att ha en egen sökmotor eftersom sök numera är så starkt kopplat till mobilen. Samtidigt blev det stort missnöje när Apple ersatte Google Maps med en egen kartlösning i Iphone, troligen vill de inte riskera samma sak igen med sin viktigaste produkt, säger Michael Wahlgren.

Han ser det som mer sannolikt att Iphone väljer en redan etablerad sökmotor som standardlösning när avtalet med Google löper ut.

– Google är Apples antagonist i mobilen. Även om Google har den bästa produkten har Apple stort intresse av att minska huvudkonkurrentens dominans.

I Sverige är Googles ställning på sökmotormarknaden ännu mer överlägsen än i USA, med en marknadsandel på 97 procent.

Om Google skulle ersättas som standardval i Iphone, som an­-vänds av en stor andel svenskar, skulle svenska annonsörer behöva se över sina digitala strategier.

– Få svenska företag annonserar i Bing eller Yahoo i dag, men om någon av dem ersätter Google i Iphone skulle marknadsandelen bli så pass stor att de inte går att bortse från, säger Michael Wahlgren.

Han tror dock att Microsoft och Yahoo inte är lika angelägna om att ta över efter Google på en liten marknad som Sverige, som i USA där de båda redan har en stark närvaro.

– Microsoft har hittills inte satsat särskilt stort i Sverige och Yahoo finns knappt här längre. Samtidigt kan de ha fått blodad tand när de sett vilken skillnad det gjort för Yahoo att bli standard i Firefox, så det är möjligt att man tar chansen nu när den finns.

Microsoft Advertisings Sverigechef Rikard Bildsten kan inte svara på om Microsoft kommer att försöka ta över efter Google i Safari när avtalet mellan Apple och Google löper ut.

– Bing är redan i dag motorn bakom både Siri och Apple Spotlight och vi letar alltid efter möjligheter att få ut Bing till fler människor, men jag kan inte dela någonting om eventuella nya samarbeten i dag, säger han.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

GoogleApple

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.