Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Google kan bli Kias fall"

Publicerad: 29 Januari 2009, 08:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30

<b>KRÖNIKA/ANALYS.</b> Snart kommer de första sajterna som trafikmäter med Google Analytics in på Kia Index. Intresset från småsajterna blir en värdemätare för Kia. Är det få webbplatser som vill in kan det vara ett tecken på att Kia Index spelat ut sin roll.


Kia Index började för något år sedan ta betalt för sajter som vill finnas med på listningen. Det är inga stora summor, värre är dock att de enbart tillåter mätningar med stora system som Nielsen och Research international. Implementeringen av dessa gör plötsligt att mätningarna blir extremt dyra för små webbplatser.

För många sajter var det därför glädjande när Dagens Media i slutet av maj förra året kunde avslöja att Sveriges annonsörer och Kia öppnar upp för Google Analytics. Sedan dess har det dock inte hänt mycket. "Snart" har jag fler än en gång hört från de inblandade parterna. Nu verkar det dock hända saker, Sis har börjat ta emot anmälningar från de sajter som vill in på Kia.

Sedan flera år tillbaka är det Kia Index som är standarden som alla refererar till i annonssammanhang. Mäts din webbplats inte på Kia Index blir det plötsligt svårare att argumentera för din trafik. Alternativen som tidigare funnits har också varit undermåliga. Diverse bloggtoppar kan ge 100 procent högre trafik än Kia.

Med Sis har det dock kommit ett alternativ som kan visa upp trovärdiga siffror och allt oftare ser jag referenser till Sis utan att kunder och annonsörer blir misstänksamma.

Är det många webbplatser som vill synas på båda ställena är det ett tydligt tecken på att Kia har ett högt värde. Men om intresset är svalt kan det vara en första indikation på att Kia Index inte längre är den självklara platsen för att visa upp sig för kunder och annonsörer.

Sis har ens inte funnits i ett år och mäter i dag 439 sajter. Kia, som skapade sin lista i början av 2002, har i dag 356 sajter. Sis har därmed fler webbplatser även om Kias trafikvolym är avsevärt mycket större.

Sis saknar fortfarande de stora spelarna hos sig. Wyatt group finns där med sina sajter liksom Helsingborgs dagblad. Börjar fler och fler upptäcka Sis kan Kia index har spelat ut sin roll. Något som inte bara borde göra Kia utan även Research international, Nielsen och de andra stora analysfirmorna nervösa.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.