Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

”Google Instant döden för SEO”

Snabbsöksfunktionen Google Instant innebär slutet för sökmotoroptimeringen, enligt Edelman Digitals Steve Rubel. Svenska SEO-experter håller inte med.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 09 September 2010, 11:36
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:39

Ämnen i artikeln:

SökGoogleSEO

Igår lanserade Google nya snabbsöksfunktionen Google Instant. Funktionen snabbar på Googlesökningarna genom att visa sökresultaten samtidigt som sökordet skrivs in.

Resultatlistan ändras i takt med att sökordet skrivs.

Enligt Googles beräkningar sparar användaren i genomsnitt 3,5 sekunder per sökning genom Google Instant.

Mottagandet bland sökmotorsexperterna är blandat.

Enligt Steve Rubel, director of insights på Edelman Digital, gör tjänsten sökmotoroptimering irrelevant.

Så länge Google-sökningarna sker på hela ord får alla samma sökresultat. Men när Google nu börjar föreslå sökresultat på ord som inte längre är färdigskrivna, går det inte att förutspå resultaten, skriver han i sin blogg.

”Google Instant means no one will see the same web anymore, making optimizing it virtually impossible. Real-time feedback will change and personalize people's search behaviors.”

Svenska sökmotorexperten Nikke Lindqvist tror inte att Google Instant betyder slutet för sökoptimeringen, men håller med om att det kommer att ställa nya krav.

Istället för att begränsa sig till ett visst antal utvalda ord med stor sökvolym, och äga dem, måste annonsörerna se till att ligga så bra till som möjligt i fler tänkbara sökord och fraser, anser han i bloggen Nikke Index.

”Det ger kanske inte en ny dimension till sökmotoroptimering i sig, men det gör det ännu tydligare att sökmotoroptimering alls inte längre handlar om att jaga ett begränsat urval av sökord och se till att synas så bra som möjligt på dem.”

Även sökmotorkonsulten Magnus Bråth tycker det är för tidigt att dödförklara sökoptimeringen. Redan nu är en stor del av sökningarna på Google, 25 procent enligt bolaget själva, helt nya sökningar, skriver han i sin blogg.

”Att man får se fler resultat lär ju knappast resultera i att det är de siter som är på sidan 4 som får all trafik. Eller att Google av någon anledning slutar skicka besökare”, skriver han.

Nikke Lindqvist tror snarare att Google Instant kan vara början till slutet för Googles sökmonopol.

”Om folk tröttnar på Googles sätt att försöka tänka åt oss kan denna typ av funktioner mycket väl vara det som öppnar dörren för andra sökmotorer på marknaden.”

Google Instant finns ännu inte i Sverige, men är tillgänglig för engelskspråkiga användare av Google.com, för inloggade användare i Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien och Storbritannien och för alla i Ryssland.

Lansering på resterande marknader sker inom de närmaste månaderna.

Ämnen i artikeln:

SökGoogleSEO

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.