Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Google inför annonser på mobila startsidan

Googles Discoveryfunktion kommer att visa ett algoritmstyrt nyhetsflöde med tillhörande annonser.

Efter att investerare påpekat att Google tappar intäktstillväxt till Amazon och Facebook inför företaget nu annonser på appens startsida och i Google maps.


Publicerad 2019-05-15 08:49

Ämnen i artikeln:

Google

Dela artikeln:

I tisdags meddelade Google en utökning av sitt annonslager. 

Annonsutvidgningen kommer bland annat innebära annonser på startsidan i dess smartphone app och i Google maps. Det rapporterar bland annat Reuters

Ändringarna kommer efter att investerare påpekat att Google tappar intäktstillväxt till konkurrenterna Amazon och Facebooks Instagram. 

Googles chefer menar emellertid att dessa funktioner är ett svar på ett användarbeteende snarare än konkurrens. 

Annonserna på Googles startsida kommer visas på, vad företaget kallar sin Discovery-funktion, ett nyhetsflöde likt det på Facebook som användaren sveper igenom – och kommer att vara mer personaliserat. 

I Google maps kommer annonser att visas i rekommenderade sökfrågor, på routingsidor och under navigering. 

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.