Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Google hotar Sifo och Nielsen

Publicerad: 5 Februari 2009, 09:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Nu accepterar Kia Index Google Analytics som mätverktyg. Igår, onsdag, kom de första siffrorna. Flera sajter överger nu Sifo, Nielsen och Omniture till förmån för Google Analytics.


I går syntes de två första Google Analyticssajterna på Kia Index i och med att Visitsweden.com och Lakartidnignen.se flyttat in på Kia. Till att börja med har Kia begränsat möjligheten att använda Google Analytics till att bara gälla sajter med en trafik under 100.000 unika besökare i veckan.

-Om det faller väl ut kan det mycket väl bli aktuellt att höja gränsen. Vi har satt gränsen eftersom att eventuella mätfel blir större ju större sajterna är, säger Hans Nordlöv, ansvarig för Kia Index hos Sveriges Annonsörer.

Enligt Kia står Sifo Research Internationals Insight XE för 20 procent av trafiken på Kia Index. Dagen.se är en sajt som har övergett Insight XE till förmån för Google Analytics.

-För oss är det rent ekonomiskt. När vi jämför våra system så är skillnaden några få hundra och vi känner inte att vi har någon nytta av Insigt XE som vi inte får genom Google Analytics, säger Emanuel Karlsten, webbchef på Dagen.se.

Google pekas ibland ut för att ta betalt för Google Analytics från större kunder.

-Google har aldrig tagit betalt för Google Analytics av något företag oavsett hur många antal besökare och sidvisningar de har.Vi har aldrig begränsat någons Google Analytics-konto oberoende av hur många sidvisningar de har, säger Eric Skuncke, ansvarig för Google Analytics i Sverige.

Han ser det som mer viktigt att sajter och annonsörer ser till att de mäter sin trafik än vilket mätverktyg de använder.

-Att vi sedan ger ut Google Analytics gratis beror helt enkelt på att de som börjar mäta sin sajt och sin marknadskommunikation ordentligt ser ofta fördelarna med internetreklam i allmänhet och sökordsmarknadsföring i synnerhet.

Johan Lundberg, produktansvarig på Sis Index där alla sajter mäts med Google Analytics framhåller transparensen hos Googles system som en fördel gentemot andra system. Han kan inte se några tydliga mönster hos de sajter som genom Sis ansökt om att få komma med på Kia.

-Vi har fått in tolv ansökningar hittills, det är ungefär vad vi räknat med, sedan är det Kia som bestämmer vilka sajter som får komma in och i vilken ordning.

Stefan Svanfeldt är affärsområdeschef för internet på Sifo Research International.

-Rent trafikmätningsmässigt är Google Analytics självklart en konkurrent, men vi har flera fördelar. Google Analytics kan till exempel inte mäta nätverk, säger Stefan Svanfeldt.

Han framhåller också att Insight XE nyligen kopplats ihop med Sifos annonshanteringssystem och att Sifos mätsystem också behövs för att kunna ingå i Sifos panel Orvesto Internet. Kostnaden för Sifos system varierar kraftigt beroende på vilka funktioner en sajt implementerar och hur stor sajten är, enligt Stefan Svanfeldt börjar priserna för små sajter på 9.000 kronor om året.

Inte heller Björn Engwall, vd på Nielsen i Sverige, vars system Sitecensus står för 50 procent av den mätta trafiken på Kia, tror på någon kundflykt när Googles system för mer erkännande.

-Visst finns det en risk att kunder försvinner men vi erbjuder mer som demografiunderlag och ett avancerat medieplaneringsverktyg.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.