Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Google gör det möjligt att följa kundresan över olika enheter

Publicerad: 24 Maj 2017, 05:00
Uppdaterad: 23 Maj 2017, 14:36

Under det årliga eventet Google Marketing Next i San Fransico i USA avslöjar bolaget de senaste nyheterna på området annonser, analys och Google Doubleclick. Bild: Pixabay

Google presenterar uppdateringar i annonserbjudandet.


Ämnen i artikeln:

GoogleYoutube

Igår eftermiddag svensk tid inleddes Googles årliga event Google Marketing Next i San Fransico i USA, där man presenterar de senaste nyheterna på området annonser, analys och Google Doubleclick.

I ett blogginlägg avslöjade Sridhar Ramaswamy, Senior vice vd för ads & commerce på Google, i förväg en bit av det som presenterades under konferensen, och det är framför allt maskininlärning som står i centrum.

"Den här tekonolgin är grundläggande för att hjälpa marknadsförare analysera otaliga mängder signaler i realtid och att på så vis nå fler konsumenter med relevanta annonser vid rätt tidpunkt. Maskininlärning är också en nyckel till att mäta konsumentresan, som idag kan löpa över ett flertal enheter och kanaler, i både den digitala och fysiska världen", skriver han i inlägget.

Google har bland annat presenterat Google Attribution, en ny produkt som ska möjliggöra för marknadsförare att mäta effekten av marknadsföring över flera enheter och kanaler, på en och samma plats.

Integration med Adwords, Google Analytics och Doubleclick Search ska göra det lätt att slå samman data från alla marknadsföringskanaler, och på så vis ge en övergripande bild av hur effektiv kommunikationen är.

Google Attribution är även framtaget för att underlätta för marknadsförare att byta till datadriven attribution, som använder AI för att avgöra hur mycket vikt som bör tillskrivas varje steg i konsumentresan.

"Mobilen har suddat ut gränsen mellan den digitala och den fysiska världen. Även om de flesta inköp fortfarande äger rum i den fysiska butiken, vänder folk i allt större utsträckning till sina smartphones för att göra research innan ett köp – speciellt på Google.com och Google Maps", skriver Sridhar Ramaswamy vidare.

För att hjälpa konsumenter vart man kan hitta produkterna man gör reklam för, har annonsörer bland annat använt sig av verktyg som Promoted places. Nu kommer det även bli möjligt för annonsörer att hjälpa kunderna att hitta till närliggande butiker i videoannonser på Youtube, med det nya verktyget Location extensions.

Den senaste uppdateringen i tekonlogin, som redan har funnits för display-kampanjer, ska nu möjliggöra för annonsörer att mäta hur väl kampanjer på Youtube driver kunder till den fysiska butiken.

Sridhar Ramaswamy avslöjar även att Google snart kommer att lansera teknologi för att mäta försäljning i butik på enhets- och kampanjnivå.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

GoogleYoutube

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.