Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Google ger svar i realtid

Publicerad: 15 April 2010, 10:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Med Googles realtidssök blir det ännu viktigare för företagen att hantera de sociala medieplattformarna.


När punklegendaren Malcolm McLaren gick ur tiden kunde den som googlade på hans namn se i realtid vad som skrevs om händelsen på Twitter och i statusuppdateringarna på Facebook.

Det har gått ett par veckor sedan svenska Google började visa realtidsresultat, och fortfarande finns det bara vid de populäraste sökningarna. Just nu är Ipad ett tydligt exempel.

– En nyhetsartikel eller ett blogginlägg tar lång tid att skriva, medan Facebook- och Twitter-uppdateringar tar några sekunder. Därför söker sig allt fler till Twitter snarare än Google när det händer något i världen. Det vill Google också vara del av, säger Simon Sundén, SEO-expert och delägare i reklambyrån Honesty.

Än så länge är realtidssök fortfarande ett ganska trubbigt verktyg, med mycket spam som Google har haft svårt att filtrera bort. Men för företag kan realtidssök innebära en möjlighet att snabbt synas och få ut sitt budskap i samband med en aktuell händelse. Simon Sundén ger SJ:s tågkaos i vintras som exempel. Headwebs erbjudande om att ge försenade tågresenärer gratis film hade kunnat hamna i resultatlistan.

– Genom aktiv närvaro på Twitter och Facebook skulle även taxi- och bussbolag snabbt kunnat dra nytta av situationen och kommit upp i Googles realtidssök, säger Simon Sundén.

Men realtidssök innebär samtidigt en risk för företag som inte har sett över sin hantering av sociala medier. Negativa skriverier om varumärken kan få ännu snabbare spridning än tidigare.

– Det blir ännu viktigare att ha en tydlig policy för hur man svarar på frågor och påståenden i sociala medier. Även svaren dyker ju upp i realtidsresultatet, så det är en möjlighet för företagen att snabbt styra diskussionen, säger Simon Sundén.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.