onsdag1 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Google förlorar varumärkesstrid

Publicerad: 22 juli 2011, 08:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:04

Patentbesvärsrätten ger Malmöbolaget Avail Intelligence rätt i ett två år gammalt varumärkesbråk med Google.


DT

Dante Thomsen


Det var 2006 som Avail Intelligence Software lanserade programmet Adwords Optimizer, som konstruerats för att förbättra sökresultaten i sökmotorer som Google och Yahoo.

Men att företaget valt att kalla programmet för just Adwords retar gallfeber på Google, som hela tiden hävdat att Avail försöker sig på en renommésnyltning på Google Adwords – som registrerades år 2000.

I sin ansökan hävdar Google att Adwords Optimizer är förväxlingsbart med Googles varumärke och att detta skadar Googles affär. Därför vill Google att Avail ska tvingas döpa om sitt program.

Men när Patenträtten nu sagt sitt står det klart att Google inte får rätt på någon punkt. Domstolen anser istället att företagens produkter inte kan förväxlas samt att Adwords inte var ett välkänt begrepp i en väsentlig del av EU när Avail lanserade Adwords Optimizer.

Domstolen skriver också att "det inte finns någon risk för att Avails varumärke Adwords Optimizer i figur förväxlas med Googles gemenskapsvarumärke AdWords".

Därmed vinner Avail målet, som pågått sedan 2009.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev