Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Google: "För att vara personlig behöver man vara datadriven"

Publicerad: 25 oktober 2017, 11:20
Uppdaterad: 25 oktober 2017, 11:53

Googles Johan Eriksson.

På Mediedagen kommer Googles Head of Specialists Johan Eriksson att dela med sig av Googels uppfattning om hur företag kan vara relevanta, genom att ta utgångspunkt i vad människor vill ha.


Ämnen i artikeln:

GoogleMediedagen

Imorgon torsdag 26 oktober är det dags för Dagens Medias årliga event Mediedagen, där vi samlar branschen för att lyfta de hetaste frågorna inom medieköp och marknadsföring.

En av dagens talare är Johan Eriksson, som är en del av Googles ledningsgrupp i Sverige där han leder alla specialister inom digitalisering. Utöver detta är han aktiv på startupscenen som en del av ett nätverk av investerare, samt rådgivare för Aleris X, Friendsend och Amelie.

– Jag tänkte dela med mig av hur vi ser att företag kan vara relevanta på ett skalbart sätt genom att ta en utgångspunkt i vad människor vill ha samt möjliggöra detta genom ny teknik, säger Johan Eriksson till Dagens Media.

Den övergripande frågan man måste ställa sig i allt man gör, menar Johan Eriksson är just "Är det verkligen detta kunden vill ha?". Om man bryter ned det ser man att kunden vill att deras upplevelser ska vara tre saker, säger han.

– Till att börja med relevanta, och ska man vara relevant behöver man vara personlig. För att vara personlig behöver man vara data-driven. Här är frågan hur den data som finns att tillgå aktiveras i er kommunikation?

– Dessutom ska de vara smidiga. Överallt där det finns friktion längs kundresan finns det utrymme för konkurrenter, så enkelt är det. För att säkerställa en smidig kundresa måste vi ha en plan för hela kundresan. Här är frågan hur många företag som har kundresan för sin viktigaste kund som startpunkt för all planering?

Sist men inte minst lyfter Johan Eriksson snabbhet:

– Då människor exempelvis tittar på mobilen över 100 gånger per dag har man väldigt lite tålamod varje gång och vi ser att sidor som tar över tre sekunder att ladda förlorar 53 procent av trafiken i genomsnitt. Svenska företag har i genomsnitt 9,5 sekunder laddningstid. Detta trots att tekniker som Accelerated Mobile Pages har mindre än 0,5 sekunders laddningstid. Här är frågan hur snabbt du i alla avseenden servar din kund?

– Till sist, för att kunna erbjuda relevanta, smidiga och snabba upplevelser på att skalbart sätt behöver man använda den bästa tekniken och även automatisera allt som kan automatiseras.

Vad hoppas du själv få ut av Mediedagen?

– Lära från andra. Det finns så mycket fantastiska människor på plats att det är som en enda stor lärofest!

Här kan du läsa om vad fler av talarna kommer bjuda på under eventet.

Även om du inte har biljett till Mediedagen är du välkommen på mingel efteråt. Här kan du anmäla dig.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

GoogleMediedagen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.