Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Google firar tioårig intäktsmaskin

Publicerad: 21 Oktober 2010, 12:12
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:34

Google firar i dag lanseringen av Adwords för tio år sedan. ”Det har betytt allt för Google”, säger Sverigechefen Stina Honkamaa.


Ämnen i artikeln:

Stina HonkamaaSökGoogle

Google Adwords är sökjättens annonssystem och intäktsmaskin sedan lanseringen för tio år sedan. Då hade sökmotorn redan två år på nacken och webben växt från 25 miljoner webbplatser till 1 miljard. I år finns omkring en biljon.

– Adwords har betytt allt för Google, som hade turen att befinna sig i branschen när den verkligen tog fart, säger Stina Honkamaa.

Från början var det bara pengarna som räknades i Adwords. Då kunde annonsörerna köpa sig till topplaceringen bland sponsrade länkar. I dag behöver länken även vara relevant för användarens sökord.

Varje dag gör svenskarna 25 miljoner sökningar på Google, vilket är en ökning på 35 procent på ett år. Klicken på de sponsrade länkarna ökade lika mycket. De svenska sök-investeringarna följer samma kurva och växte med 34 procent under det andra kvartalet, enligt IRM.

– Det är fantastiskt. Sökningarna är vårt lager och vi ser inga tecken på avtagande tillväxt. Det handlar om att följa efterfrågekurvan; ett företag som vill synas på en topplacering måste öka sina investeringar med lika mycket som sökningarna ökar, säger Stina Honkamaa.

Antalet svenska Adwords-användare har också ökat, men med 28 procent det senaste året. Tidigare var det framför allt företag som ville marknadsföra sin e-handel som ökade sina Google-investeringar. Nu växer framför allt intäkterna från bolag som vill använda sök för sitt varumärkesstärkande arbete. Allt fler svenska företag använder också sök i pr-syfte, till exempel för att rida på positiva händelser som kronprinsessbröllopet eller för att stärka sin krishantering.

– De stora traditionella annonsköparna som tidigare inte köpt sök står för den största ökningen hos oss. Ett exempel är SEB som satsar offensivt på sök nu. Förut stod mediebyråerna för några procent av vår omsättning. Den andelen har mångdubblats, säger Stina Honkamaa.

Det är inte bara sökannonseringen som växer hos Google. Numera står displayannonseringen på bland annat Youtube för 10 procent av Googles globala försäljning.

– Vi ger inga rabatter utan jobbar med nettopriser. Det finns mycket luft i prislistorna i den här branschen, men inte hos oss. Många frågar oss om årsavtal, men vi ger inte det utan vill ha kvar flexibiliteten för annonsörerna, säger Stina Honkamaa.

Ni inledde nyligen samarbete med Posten där annonsörer kan köpa både sök och dr samtidigt. Kan ni tänka er att inleda samarbeten även med andra typer av medier, som radio?

– Ja, vi är öppna för alla möjliga samarbeten, men just nu har vi inga som vi kan berätta om. Vi kollar hela tiden på nya sätt att nå ut till småföretagare.

Stina Honkamaa vill inte berätta utförligt om Googles svenska framtidsplaner, men flaggar för en snar lansering.

– Google Instant kommer inom kort, men jag kan inte säga exakt när.

Vad har du förväntningar på festen ikväll?

– Det ska bli jättekul att prata med en massa kunder, partners och kollegor.

Synnöve Almer

Ämnen i artikeln:

Stina HonkamaaSökGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.