Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Google-chef: svenska företag missar affärer

Publicerad: 15 november 2011, 06:58
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Rikard Steiber, svensken med en kometkarriär på sökjätten Google - är på plats i Stockholm för att missionera om mobilens möjligheter. För dagensmedia.se berättar han att svenska företag ligger steget efter mobilt.


Ämnen i artikeln:

Sime 2011

– Mitt främsta budskap kommer att vara att det är dags att GoMo (Go Mobile). Vi konsumenter använder våra mobiler varje dag för att hitta information of företag, produkter och varumärken. Det är dags att alla dessa förtag ger oss konsumenter en bra användarupplevelse, säger Rikard Steiber, global marknadschef för mobila och sociala medier på Google, till dagensmedia.se.

Vad kan vi i Sverige lära oss av andra marknader när det gäller mobilen?

– Mobil marknadsföring är det snabbast växande mediet bland svenska annonsörer enligt IRM. Av hela spenderingskakan är dock andelen fortfarande liten, vilket inte alls går hand i hand med de svenska konsumenternas beteende. Mer än hälften av alla nya internetuppkopplingar kommer från mobiler, fler än 90 procent av de mobiler som säljs är smartphones och en fjärdedel av de svenska smartphoneanvändarna har någon gång gjort inköp via mobilen. Här har de svenska företagen en resa kvar att göra för att fånga upp dessa affärsmöjligheter.

Vad ser du för nya möjligheter när det gäller företagens affär i mobilen?

– Konsumenterna förutsätter helt enkelt att de hittar den information och produkt eller tjänst de söker där de är och vid den tidpunkt de behöver den. Närmare hälften av alla mobila sökningar är relaterade till lokala företeelser så som kartor, restauranger, butiker och så vidare. Mobilen ger därför fantastiska möjligheter, inte bara varumärkesmässigt utan affärsmässigt.

– Genom att mobilanpassa sin sajt, göra den sökbar och arbeta innovativt med mobilmarknadsföring ges möjligheter att möta användarna på deras egna villkor. Företag som redan har kommit till denna insikt ligger redan i framkant och skapar nya affärsmöjligheter.

Vad är Googles största utmaningar på den mobila marknaden?

– Mer än hälften av alla nya internetuppkopplingar kommer från mobiler och 15 procent av alla sökningar som sker idag sker via mobilen, vilket ökat femfaldigt på bara två år. Den mobila revolutionen är definitivt här och Googles vision, att organisera all världens information och göra den tillgänglig för alla, går hand i hand med denna utveckling. Många kommer aldrig att ha laptops, skrivbord eller stora skärmar och därför är vår ambition att våra produkter och tjänster enkelt ska kunna hittas och användas via mobilen.

Rikard Steibers tips till företag som vill satsa mobilt

  – Börja i rätt ordning. Steg ett är att mobilanpassa din sajt. Idag har bara en liten andel av svenska företag mobilanpassade sajter och för konsumenten kan användarupplevelsen skilja sig markant, både vad gäller att ta del av information och komma till ett köpavslut. 

– För det andra är viktigt att göra sig sökbar. Faktum är att över hälften av konsumenterna använder en sökmotor när de surfar in på mobilen. Det räcker med andra ord inte att ha en mobilanpassad sajt eller en cool app, utan man måste även se till att användarna hittar dit. 

– För det tredje, var kreativ och tänk över möjligheterna! Sökningar i mobilen är ofta relaterade till här och nu, hur hittar konsumenterna just dig och dina erbjudanden där och när de söker efter dem?

Synnöve Almer

Ämnen i artikeln:

Sime 2011

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.