Digitalt
Google bakom digital satsning
Publicerad: 26 oktober 2011, 07:42
Företagarna, Google, Posten, Telenor och Binero inleder samarbetet "Ditt företag online" som ska få fart på digitaliseringen av små och medelstora företag. It- och energiministern Anna-Karin Hatt sparkar igång initiativet i dag.
SA
Synnöve Almer
De fem initiativtagarna har som mål att få tusentals små och medelstora företag att bättre utnyttja internets möjligheter för att synas och stärka affären. Gamla Stans Polkagriskokeri först ut att få en digital skjuts med en hemsida, e-handel och digitala lösningar för mobilen, marknadsföringen och distribution. Dessutom ingår utbildning i satsningen på bolaget.
Bakgrunden är att de svenska företagen halkar efter när det gäller deras satsning på digitala medier. Trots att företag med en hemsida och med e-handelsmöjligheter växer snabbare visar en rapport från BCG att 21 procent av Sveriges företag med upp till tio anställda intehar en hemsida.
- Risken är att den starka efterfrågan från de svenska konsumenterna går våra företagare förlorad då de istället vänder sig till företag med e-handel utanför våra gränser. Samtidigt vet vi att många små- och medelstora företag upplever att tröskeln för att komma igång är för hög, säger Stina Honkamaa på Google, i ett pressmeddelande.
"Ditt företag online" ska hjälpa företagen över den tröskeln.