Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Google avslutar samarbetet med Adblock Plus-partner

Publicerad: 15 September 2016, 06:46
Uppdaterad: 15 September 2016, 06:49

Google ilsknar till över Adblock Plus nya plattform: "Ingenting vi vill vara en del av".


Ämnen i artikeln:

GoogleAdblockers

Igår lanserade Adblock Plus sin nya ”Acceptable Ads Platform”, som istället för att rensa bort alla annonser från internet, ska ersätta de ”dåliga” annonserna, det vill säga de annonser som Adblocker anser vara för stora, fula eller för påträngande, med annonser som är mindre, finare och teoretiskt mindre irriterande. 

I samband med detta hävdade man även att Google och Appnexus skulle samarbeta med Adblock Plus nya plattform och sälja dessa godkända annonser.

Bara en dag senare meddelar Googles annonschef att man avslutar samarbetet med techföretaget Combotag, som Adblock Plus moderbolag Eyeo GmbH jobbar med. Det skriver Adweek.

– Vi blev lika överraskade av nyheten att vi skulle samarbeta med Accepteble Ads Platform som alla andra var. Vi har defintivt inget samarbete med Eyeo vad gäller det här området. Med anledning av det här avslutar vi vårt samarbete med Combotag, som är Eyeos mellanhand. Det här stärker vår – och min egen – övertygelse om det huvudsakliga behovet av att skapa en annonsstandard som branschen ställer sig bakom, sade Sridhar Ramaswamy, annonschef på Google, till reportrar innan sitt tal på Dmexco, enligt Adweek.

Han menar vidare att Google avslutar samarbetet med Comobtag, eftersom att de har bidragit till att Eyeo har gått från att vara ett företag för adblockers, till att bli ett företag som faktiskt erbjuder annonser.

– Det är inte en affär som vi vill vara en del av.

Appnexus, även det ett bolag som hävdades samarbeta med Adblock Plus nya plattform, har nu också valt att avsluta sitt samarbete med Eyeo.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

GoogleAdblockers

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.