Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Google Assistent är här – Dagens Media testar

Flera annonsörer har redan nu utvecklat assistenter byggt på Google Assistent.

Flera annonsörer har redan nu utvecklat de allra första apparna för Google Assistent. Dagens Media har satt press på Ica, H&M Home, SJ:s och Postnords assistenter för att ta reda på hur väl de faktiskt fungerar.


Publicerad 2018-08-15 13:01
Uppdaterad 2018-08-15 13:22

Dela artikeln:

Googles röstassistent Google Assistent har lanserats på den svenska marknaden och öppnat upp ännu en kanal i vilken annonsörer kan kommunicera och bygga relationer till sina konsumenter.

Redan nu har ett tiotal varumärken utvecklat appar byggt på Google Assistent genom plattformen "Actions on Google". Dagens Media har testat några av assistenterna som ska underlätta för konsumenterna, bygga varumärket och driva försäljning.

Först ut att testas är Icas assistent "Monica" döpt efter en återupplivad reklamkaraktär från 70-talet. Ica-appen kan hjälpa till med både inköpslista och recept-förslag.

Det första som slår en är att rösten är lite väl robotaktig. Till Icas försvar finns det dock bara ett fåtal röster att välja mellan som utvecklare, något som kommer bli en än större nackdel framöver då fler annonsörer vill vara så personliga som möjligt i sin kommunikation med konsumenterna.

När Dagens Media frågar efter "lätta recept", verkar "Monica" inte riktigt förstå kommandot utan buggar istället ur. Inte heller "leta fram recept" förstår den i sin kontext men kommandot "recept" svarar den direkt på.

Efter att ha fått olika alternativ på recept så som vego, fisk, kyckling eller kött letar "Monica" effektivt fram en rad recept med tillhörande bilder som går att klicka på. Assistenten länkar även vidare till Icas hemsida där man kan kolla upp ännu fler recept.

Efter lite misslyckade försök i början så fungerar alltså funktionen väldigt bra och känns som ett bra sätt att snabbt (om man håller sig till enklare formuleringar som "recept") leta fram relevanta receptförslag.

När Dagens Media ska göra en inköpslista och allra först vill lägga till ägg blir det dock lite klurigt för "Monica" igen. Hon tycks inte förstå vad ägg är, utan en ruta med tre prickar som indikerar att hon skriver något visas istället utan att något händer. Ett försök till med "ägg" – men inget händer.

Ordet "mjölk" förstår hon dock direkt. Och det blir tredje gången gillt för "ägg" som äntligen läggs till på inköpslistan.

Ett stort plus med "Monica" är att hon ber en utmana henne och säga flera varor samtidigt, som hon också faktiskt snappar upp. Lite tokigt blir det dock när hon frågar om något mer ska läggas till inköpslistan och Dagens Media svarar "nej det var bra så" och varan "nej det var bra så" läggs in på listan. Då är det tydligen bättre att hålla sig mer kortfattad och bara säga "nej".

H&M Home tipsar om inredning

H&M Homes app är tänkt att ge kunderna inspirerande tips och idéer på hur man kan inreda i olika rum efter olika stilar. Inledningsvis får man välja vilket rum man vill få stylisttips för och sedan är det dags att välja en stil.

Rösten som H&M Home har valt är betydligt mer naturlig än den som både Ica och Google Assistent har. Även på meningsuppbyggnaden märks det att man har velat få till en så mänsklig dialog som möjligt.

H&M Homes assistents språk flyter på bra men stänger ned sig själv när den inte förstår längre meningar.

På begäran visar appen upp stilen "charmigt" och tre tillhörande produkter med länkar till.

Efter att ha ställt en rad frågor får appen begäran om att ta fram stilar för vardagsrummet (igen), varpå assistenten då kommer ihåg att den redan tagit fram det och frågar om den ska ta fram samma stil igen eller ta fram nya förslag. Att assistenten förstår och kommer ihåg tidigare kommandon är ett stort plus för användarupplevelsen.

En nackdel är dock att assistenten vid flera tillfällen missförstår lite längre kommandon och istället för att fråga vad man menar (vilken den gör ibland), säger hej då och avslutar sig själv.

SJ ger dig nästa tågavgång

Att snabbt få fram nästa avgång på resor, vare sig det gäller tåg, buss eller flyg lär kunna underlätta för människor rejält framöver. Inte minst för personer med någon form av synskada lär detta vara väldigt hjälpsamt. SJ har utvecklat en assistent som kan hjälpa till med att ta reda på nästa avgång, om det är några förseningar eller spara din favoritresa.

Det som gör assistenten användarvänlig är att den direkt efter varje fråga startar upp micken så att man lätt kan svara och ge kommandon. Den förstår snabbt och ger relevant information som faktiskt tar något längre tid att ta reda på via en dator.

SJ:s assistent kan jobba med att förbättra sitt minne men ger ändå ett bra mervärde.

En nackdel är dock att den inte är superbra på att komma ihåg saker. Om den exempelvis har kollat upp när tåget går mellan Stockholm och Göteborg och man i nästa steg på assistentens förslag frågar om det finns några förseningar blir nästa fråga vilken sträcka frågan gäller, vilket känns något upprepande.

Den sista assistenten att testas av Dagens Media blir Postnords som kan hjälpa en med att skicka post. Det är lätt att kommunicera med assistenten men den känns än så länge inte så nödvändig då den i slutändan ändå bara hänvisar vidare till hemsidan. Den har dock klickat i ett antal alternativ åt en på vägen, men mervärdet känns i assistentens nuvarande form inte särskilt stort.

Postnords assistent vill hjälpa till med att skicka post inom Sverige och till utlandet.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.