Digitalt
Google-användare får större frihet att styra annonseringen
Publicerad: 29 april 2022, 04:05
Nu kan Google-användare välja bort fler annonser. Foto: Flickr
Framöver kommer Google-användarna i större utsträckning att kunna begränsa ”känsliga” annonser.
Sedan december 2020 kan användare välja att begränsa spel- och alkoholreklam på Youtube. Inom kort kommer möjligheten att styra bort viss annonsering även att komma till Google Display. I samband med det blir också de ämnen som man kan välja bort fler. Det skriver Engadget.
Framöver kan man till exempel välja att tacka nej till reklam på temat föräldraskap, graviditet, bantning och dejting samt andra ”känsliga” ämnen.
Det är dock enbart annonser som filtreras bort så sökresultatet och Google Shopping påverkas i dagsläget inte, men enligt en talesperson kan det bli aktuellt längre fram.
Bakgrunden till förändringen är att Google sett behovet i sin användarfeedback.