Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Google ansluter till EU:s reklamorganisation

Publicerad: 15 Oktober 2020, 14:09

Google är den första av de globala techjättarna att ansluta sig till EASA.


Ämnen i artikeln:

KampanjGoogle

Google ansluter sig till den europeiska paraplyorganisationen för självreglering av reklam som går under namnet European Advertising Standards Alliance (EASA).

Google är den första av de digitala plattformarna att gå med i organisationen. 

I ett officiellt uttalande säger Stephan Loerke, vd för World federation of advertisers (WFA) and vice ordförande för EASA att det är av stor betydelse att de digitala plattformarna ansluter sig till systemet. 

– Nu när över 50 procent av de globala annonsinvesteringarna är online, är det absolut nödvändigt för den framtida trovärdigheten och prestandan för annonsstandarder att de stora digitala plattformarna är en del av det självreglerande systemet, säger han.  

EASA består av både bransch- och intresseorganisationer samt lokala självregleringsorganisationer som exempelvis Reklamombudsmannen i Sverige. Syftet med organisationen är att främja en hög etisk standard när det kommer till marknadskommunikation och reklam. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

KampanjGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.