söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Google ändrar sökpolicy

Publicerad: 4 augusti 2010, 08:45
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:43

Google ändrar sin policy i Europa efter en dom i EU-domstolen. Numera kan annonsörer köpa varumärkesskyddade sökord tillhörande tredje part.

Ämnen i artikeln:

Stina HonkamaaGoogle

MS

Martin Schori


Tidigare kunde annonsörer förhindra att andra företags annonser dök upp vid en sökning på ett skyddat varumärke. Men snart försvinner den möjligheten.

– Annonsörerna har haft den här möjligheten i USA och Kanada sedan 2004. Vi följer alltid lokala lagar och efter domen i EU-domstolen i mars har vi i hela EU och EFTA valt att ändra policyn för att harmonisera vår varumärkespolicy, säger Googles Sverigechef Stina Honkamaa till Dagensmedia.se.

Som exempel nämner hon en konsument som söker efter en tv.

– Nu kan användarna hitta relevanta och hjälpsamma annonser från återförsäljare, jämförelse- och recensionswebbsajter och second hand-sajter, säger hon.

Men fanns det inte ett värde i den tidigare policyn för annonsörerna?

– Det är många som valt att inte skydda sökorden. De vill att varumärket ska synas på fler ställen, säger Stina Honkamaa.

Förändringen gäller från och med den 14 september.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev