Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Google äger allt. På riktigt"

Publicerad: 5 Februari 2009, 09:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:30

<b>KRÖNIKA/ANALYS.</b> Under de senaste åren har sökmotorn Google mötts av allt hårdare kritik för att försöka ta över världen. Tidigare har det mest varit prat, men nu kommer flera tecken på att sökmotorn tar ett allt fastare grepp om den svenska mediemarknaden. Men än så länge är annonsmöjligheterna stängda på många håll.


När jag diskuterar sökmarknaden med svenska sökbyråer existerar knappt något annat än Google. Enligt Comscore nådde Google i december förra året 77 procent av internetanvändarna. Starkast är greppet i Europa och Norden, samtidigt som sökmotorn får stryk på bland annat den ryska marknaden där Yandex.ru har runt 50 procent av marknaden.

Google Analytics är en gratisprodukt som nu börjar gå från att vara ett verktyg för internetpionjärer till att bli ett verktyg för allt större och mer kommersiella sajter. Traditionella statistikverktyg får på fingrarna. Användarnas kommentarer är att Google Analytics helt enkelt är bättre. Och gratis. Andra gratisprodukter som fått stor spridning är Gmail, Google Maps och Google Earth. Senast i raden av gratisgrejer är Google Latitud, en positioneringstjänst som gör att du kan hålla koll på dina vänner.

Samtidigt är det naivt att tro att Google tänker ge bort allt utan att få något tillbaka. Genom Google Analytics kan Google samla in avsevärda mängder data om surfbeteenden. Gmail och kontorssviten Google Apps kan också samla in både det ena och andra. Genom Latitud går det nu också bestämma vart allt och alla är. Tillsammans sitter Google på en guldgruva för annonsörerna, jag väntar bara på att Google ska öppna upp sig lite mer och börja sälja datan, något som kan skyndas på av att vinsterna för sökjätten minskar och att tillväxten börjar mattas av på sökmarknaden.

Integritetsaspekten måste givetvis upp på bordet i dessa diskussioner. Sökannonsering har blivit så framgångsrikt just för att annonseringen är så relevant eftersom att den bygger på information som användaren delar med sig av. Ska Google ha världsherravälde kan de lika gärna nyttja det fullt ut och dela med sig av all information till annonsörerna. Annonserna kommer inte försvinna, då vill jag hellre ha relevanta annonser, även om det betyder att Google säljer delar av mig, istället för skitannonser som enbart får mig irriterad.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.