Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Global Gamings vinst ned 137 procent – annonseringen halveras

Publicerad: 15 Augusti 2019, 09:00

Tobias Fargerlund, vd för Global Gaming, och den välkända ninja-annonsen.

Foto: Press / Philip Wallin.

Ninja Casino-ägaren gör en förlust på 54,5 miljoner under årets första sex månader. Bolaget har nu minskat annonseringen med 34 miljoner under tre månader.


Att Global Gamings dotterbolag Safeent fick sin licens indragen blev en rejäl smäll för moderbolaget. 

”Det är ingen underdrift att säga att de senaste tre månaderna har varit de mest turbulenta och svåraste i Global Gamings historia”, skriver bolagets vd Tobias Fagerlund i bolagets andra kvartalsrapport. 

Det var i juni som Safeent, som bland annat drev Ninja Casino, fick sin licens indragen efter att Spelinspektionen hittat fel. Därefter har intäkterna rasar med 42 procent och vinsten efter skatt backar med 137 procent. 

För att möta intäktskollapsen sägs nu hälften av personalstyrkan upp. 190 anställda ska bli mellan 90 och 100 personer, skriver vd:n. Den svenska teknikorganisationen fimpas helt och verksamheten på Malta krymper. 

Mellan april och juni 2018 var marknadsföringsutgifterna för Global Gaming, vars ninja då sågs nästan överallt, drygt 68 miljoner kronor. Under samma period 2019 minskade annonsköpen till 34,1 miljoner kronor. 

Nyligen lanserade Global Gamin ett nytt Casino, Nano, i samarbete med Finnplay-gruppen. Den nya samarbetspartnern har licens för att bedriva spel i Sverige och i samarbete med ett dotterbolag till Finnplay driver man det nya casinot. 

Lucas De Vivo

Reporter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.