Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Gillette och Youtube startar fotbollskanal

Publicerad: 19 September 2012, 08:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:11

Med "Gillette Football Club" inleder Gillette och Youtube ett brett samarbete.


Ämnen i artikeln:

YoutubeProcter Gamble

"Gillette Football Club" är en Youtubekanal som samlar fotbollsrelaterat innehåll, såsom bakgrundsmaterial, sportnyheter och höjdpunkter, samt videos från de ligor som Youtube har ett samarbete med.

Kanalen kommer även att visa underhållningsprogram som skapats för kanalen och ge besökarna möjlighet att ta del av statistik och klipp från specifika lag.

Krister Karjalainen är chef för digitala medier på Procter & Gamble, som har Gillette som varumärke. Han säger att samarbetet med den nya kanalen är en fortsättning på Gillettes arbete med sportmarknadsföring.

– Det här är jättespännande. Gillette har ju under många år använt sig av sportmarknadsföring för att bygga varumärket och detta är nästa steg på resan, säger han till dagensmedia.se, och fortsätter:

– Män tillbringar mycket tid på Youtube och då är det självklart att ha en närvaro där. Vi har bytt taglinen till ”The best a fan can get”. Det gäller ett partnerskap, och ett sätt skapa bra upplevelser för kunden och addera mer innehåll.

Gillette blir huvudsponsor för Youtubes fotbollsrelaterade innehåll i Europa, Afrika och Mellanöstern, men Krister Karjalainen är inte främmande för att kanalen kan bli global.

– Det är ett stort samarbete där vi aggregerar allt fotbollsinnehåll som finns på Youtube i dag. Det handlar om vill kunna hjälpa fotbollsintresserade män att hitta innehåll med kvalitet. Just nu går kanalen på tre marknader, men om det blir en succé så hoppas vi kunna skapa en global kanal, säger han.

Kommer ni fortsätta med liknande samarbeten i framtiden?

– Det här kommer att vara en del i vårt fortsatta arbete. Vi försöker skapa one-to-one relationer med konsumenterna och detta är ett sätt att göra det. Det är också ett sätt att lära sig vad som skapar ett intresse hos konsumenterna för att ha en relation med oss som varumärke.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

YoutubeProcter Gamble

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev