Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

”Gillar inte att folk använder vårt varumärke”

Publicerad: 8 januari 2014, 12:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:52

Expressens sociala medier-redaktör Dan Edström ser stor potential i att driva trafik från framför allt Facebook. Men tidningens Instagramkonto innehas av en okänd man.


Ämnen i artikeln:

Expressen

Dan Edströms uppdrag som redaktör för sociala medier på Expressen handlar framför allt om att sprida tidningens och sajtens material och artiklar i just sociala medier. Men även om att använda sociala medier i omvärldsbevakningen.

– Jag har jobbat mycket med papperstidningen de senaste åren, framför allt med löpsedlar och att sälja våra nyheter på det sättet. Det här är ett liknande sätt att jobba på, men samtidigt testar vi oss fram. Det är ju ett stort och brett område där det inte riktigt finns något facit över vad som fungerar, säger Dan Edström till Dagens Media.

Dan Edströms tidigare tjänst som chef för dagredigeringen har tagits över av Philip Gunnari, som tidigare var biträdande dagchef.

Sedan Emanuel Karlsten slutade som sociala medier-redaktör på Expressen 2011 hade Daniel Lagerqvist ansvaret under en period. Den senaste tiden har dock tjänsten varit vakant och desken för webben har haft ansvaret.

Enligt Dan Edström behövs det någon med ett dedikerat ansvar för sociala medier.

– Vi har haft en bra trafikutveckling på mobil- och desktopsajterna, vilket till stor del handlar om trafik från framför allt Facebook. Där finns en jättepotential.

När det gäller Instagram är det framför allt Expressens kulturredaktion som har närvaro i mediet. Kontot Expressen innehas av en okänd man.

Enligt en tråd på Flashback har Expressen kontaktat mannen.

– Vi gillar inte att folk använder vårt varumärke och håller givetvis ögonen på detta, men jag ber att få återkomma om utvecklingen, säger Dan Edström.

Pinterest är heller ingen större kanal för Expressen idag.

– Pinterest har vi hittills bara testat på. Än så länge ger det så lite trafik jämfört med Twitter och Facebook. Men framöver kommer alla kanaler att vara viktiga.

 

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Expressen

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev