Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

GFK tar upp kampen med Sifo om mobilmätningar

Publicerad: 14 maj 2009, 08:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

I början av maj presenterade Sifo mätningar av mobilsurfning. Nu tar GFK upp kampen med nya mätningar i hela Europa.


GFK är enligt dem själva världens fjärde största undersökningsföretag. När allt mer internetanvändande flyttar över till mobila verktyg vill de också bli en av de stora spelarna när det kommer till mobilmätningar.

- När användandet ökar blir alla i annonskedjan intresserade av bra mätningar om hur användandet ser ut, säger Fredrik Hallberg, vd för GFK Retail and Technology i Europa.

GFK:s teknik bygger på avtal med operatörerna och ska ske direkt i näten. Men än så länge finns inga avtal klara.

-Vi presenterar produkten nu och för diskussioner med operatörerna. Vissa marknader är vi mer aktiva på än andra, Norden är viktigt för oss, säger Fredrik Hallberg.

Enligt honom är fördelarna med GFK:s mätningar just att de kan leverera internationella rapporter och att de gör mätningarna direkt i mobilnäten. Fredrik Hallberg ser mediebyråer, annonsörer och butiker som potentiella kunder till mätningarna. Innan året är slut hoppas han att mätningarna ska vara i gång.

-Den behövs mätningar för att marknaden verkligen ska lyfta annonsmässigt. Med attraktiva instrument blir hela marknaden mer attraktiv.

Mätningarna som Sifo Research International gör tillsammans med Mobiletech är redan i gång och presenteras på Kia Index. Dock är det i dag enbart Aftonbladet och DN som visar upp sin mobiltrafik. GKF:s mätningar ska göras tillsammans med teknikleverantören Qosmos.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.